گروه لاوزی

برای علاقه مندان به زیست شناسی، سلامت و پزشکی

گروه لاوزی

برای علاقه مندان به زیست شناسی، سلامت و پزشکی

آیا لئوناردو داوینچی ADHD داشت؟

جمعه, ۳ خرداد ۱۳۹۸، ۱۲:۴۵ ب.ظ

پروفسور کاتانی در یک مقاله در مجله Brain، شواهدی را مبنی بر حمایت از فرضیه خود، براساس گزارش های تاریخی از شیوه های کار و رفتار کار لئوناردو ارائه می دهد. ADHD همچنین می تواند عامل ایجاد خلاقیت و دستاوردهای فوق العاده ای در هنر و علوم لئوناردو باشد.

پروفسور کاتانی از موسسه روانپزشکی، روانشناسی و علوم اعصاب در کینگ می گوید: "در حالی که تشخیص پس از مرگ برای کسی که 500 سال پیش زندگی کرده،غیر ممکن است، من مطمئن هستم که ADHD برای توضیح مشکل لئوناردو در تکمیل کارهای او معتبر ترین و علمی ترین فرضیه قابل اعتماد است. پرونده های تاریخی نشان می دهد که لئوناردو زمان های زیادی را صرف برنامه های زمان بندی و برنامه ریزی شده کرده بود اما پایداری نداشت. ADHD می تواند جنبه های خلق و خوی لئوناردو و نابغه عجیب و غریب چالاک خود را توضیح دهد.


 

ADHD یک اختلال رفتاری است که با وقفه مداوم، ناتوانی در تکمیل وظایف، سرخوردگی ذهنی و بیقراری ذهن و بدن مشخص می شود. در حالی که اغلب در دوران کودکی شناخته می شود، ADHD به طور فزاینده ای در میان بزرگسالان، از جمله دانشجویان و افرادی که با حرفه های موفق هستند، تشخیص داده می شود.

مشکلات لئوناردو با چسبیدن به وظایف از دوران کودکی فراگیر بود. گزارش های زندگی نامه نویسان و هم عصران وی نشان می دهد که لئوناردو دائما در حال حرکت بود، اغلب از کاری به کار دیگر می پرید. مانند بسیاری از افرادی که دچار ADHD هستند، او خیلی کم خواب بود و به طور مداوم شب و روز را با تعویض چرخه های سریع چرت کوتاه و بیداری سپری می کرد.

علاوه بر گزارشات رفتار دمدمی و پروژه های ناقص از هنرمندان و مشتریان دیگر، از جمله پاپ لئون 6، شواهد غیر مستقیم وجود دارد که نشان می دهد مغز لئوناردو نسبت به میانگین افراد ​​متفاوت است. او چپ دست بود و احتمال دارد که هر دو دیسلکسیک باشد و در سمت راست مغز تسلط بر زبان باشد که همه در میان افراد مبتلا به ADHD رایج هستند.


شاید نکته متمایز و در عین حال اختلال در ذهن لئوناردو، کنجکاوی او بود که هر دو خلاقیت او را تحریک کرده و او را نیز حواس پرت کرد. پروفسور کاتانی معتقد است ADHD میتواند اثرات مثبت داشته باشد، مثلا ذهن سرگردان میتواند باعث خلاقیت و اصالت شود. با این حال، در حالی که در مراحل ابتدایی فرایند خلاق مفید است، این ویژگی ممکن است مانعی در تغییر علاقه از چیزی به چیز دیگر باشد.

پروفسور کاتانی، که متخصص در درمان شرایط پیشگیری از عصبی مانند اوتیسم و ADHD است، می گوید: "تصور غلطی وجود دارد که ADHD نوعی از ناسازگاری کودکان با کمبود اطلاعات است که برای زندگی دشوار است. برعکس، اکثر بزرگسالان که می بینم در کلینیک خودم گزارش دادند که با وجود کودکی باهوش و آگاه، اما علائم اضطراب و افسردگی در زندگی بعد از آنکه توانایی بالقوه خود را نتوانستند بدست آورند، توسعه یافت. »


"باور نکردنی است که لئوناردو خود را به عنوان کسی که در زندگی شکست خورده است، در نظر گرفت. امیدوارم مورد لئوناردو نشان دهد که ADHD با IQ کم یا عدم خلاقیت ارتباط ندارد، بلکه مشکل پرداختن به استعدادهای طبیعی است. امیدوارم که میراث لئوناردو بتواند به ما در تغییر برخی از نکات منفی اطراف ADHD کمک کند.


منبع:

Marco Catani, Paolo Mazzarello. Leonardo da Vinci: a genius driven to distraction. Brain, 2019; DOI: 10.1093/brain/awz131


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی