گروه لاوزی

برای علاقه مندان به زیست شناسی، سلامت و پزشکی

گروه لاوزی

برای علاقه مندان به زیست شناسی، سلامت و پزشکی

5ژوئن روز جهانی محیط زیست

چهارشنبه, ۱۵ خرداد ۱۳۹۸، ۰۶:۲۴ ب.ظ


انسان ها هر دو موجودات و قالب های محیط زیست خود را دارند، که به آنها غذای فیزیکی و فرصت رشد فکری، اخلاقی، اجتماعی و معنوی می دهد. در تکامل طولانی و پیچیده نژاد بشر در این سیاره، به مرحله ای رسیده است که از طریق رشد سریع علم و تکنولوژی، انسان توانایی تبدیل محیط خود را به روش های بی شمار و مقیاس بی سابقه ای به دست آورده است.


شناخت انواع مختلف آلودگی و چگونگی تاثیر آن بر سلامت و محیط زیست، به ما کمک خواهد کرد تا اقداماتی را جهت بهبود هوا انجام دهیم. عکس:Unsplash


سازمان ملل می داند که حفاظت و بهبود محیط زیست انسانی یک مسئله مهم است که بر رفاه مردم و توسعه اقتصادی در سراسر جهان تأثیر می گذارد و 5ژوئن به عنوان روز جهانی محیط زیست تعیین شده است. جشن این روز فرصتی را فراهم می کند تا مبنای تفکر روشنگرانه و رفتار مسئولانه افراد، شرکت ها و جوامع را در حفظ و تقویت محیط زیست گسترش دهد. از آنجایی که در سال 1974 شروع شد، به یک پلاتفرم جهانی برای گسترش عمومی تبدیل شده است که به طور گسترده در بیش از 100 کشور جشن گرفته می شود.


"شکست آلودگی هوا"

هر روز جهانی محیط زیست با تمرکز و توجه به یک موضوع مهم زیست محیطی است. تم برای 2019، "شکست آلودگی هوا"، فراخوانی برای تماس با اقدام برای مقابله با این بحران جهانی است. این موضوع در سال جاری توسط میزبان امسال چین برگزار می شود و به ما می گوید که چگونه می توانیم میزان آلودگی هوای زندگی روزمره که تولید می کنیم را کاهش دهیم و سهم آن در گرمایش جهانی و اثرات آن بر سلامت خودمان را از بین ببریم.


علت آلودگی هوا چیست؟

شناخت انواع مختلف آلودگی و نحوه تاثیر آن در سلامت و محیط زیست به ما کمک خواهد کرد تا اقداماتی را جهت بهبود هوای اطرافمان انجام دهیم. اغلب شما حتی نمی توانید آن را ببینید، اما آلودگی هوا در همه جا است. ما نمی توانیم تنفس را متوقف کنیم، اما می توانیم کاری در مورد کیفیت هوایمان انجام دهیم. نه نفر از ده نفر در سراسر جهان در معرض سطوح آلاینده های هوا قرار دارند که از سطح ایمنی تعیین شده توسط سازمان بهداشت جهانی بالاتر است. شکی نیست - ما با یک کار فوری مواجه هستیم.

  • خانگی - اصلی ترین منبع آلودگی هوا در خانه، احتراق داخلی سوخت های فسیلی، چوب و دیگر سوخت های زیست توده برای آشپزی، گرما و نور خانه است. حدود 3.8 میلیون مرگ و میر زودرس ناشی از آلودگی هوا در هر سال است که اکثریت آن در کشورهای در حال توسعه است.
  • صنعت - در بسیاری از کشورها تولید انرژی یکی از دلایل پیشگیری از آلودگی هوا است. نیروگاه های سوخت زغال سنگ یک مشارکت عمده هستند، در حالی که تولید کنندگان دیزل نگرانی رو به رشد در مناطق خارج از شبکه هستند.
  • حمل و نقل - بخش حمل و نقل جهانی تقریبا یک چهارم از انتشار گاز دی اکسید کربن مرتبط با انرژی را تشکیل می دهد و این نسبت افزایش می یابد. انتشار گازهای حمل و نقل با حدود 400،000 مرگ و میر زودرس مرتبط است.
  • کشاورزی - دو منبع عمده آلودگی هوا از کشاورزی وجود دارد: دام، که متان و آمونیاک تولید می کند و سوزاندن زباله های کشاورزی. حدود 24 درصد از کل گازهای گلخانه ای که در سراسر جهان منتشر می شود، کشاورزی، جنگلداری و سایر استفاده های زمینی است.
  • زباله - سوزاندن ضایعات زباله و دفع زباله های ارگانیک دیاکسین های مضر، فوران ها، متان و کربن سیاه را به جو منتشر می کند. در سطح جهانی، حدود 40 درصد از زباله ها به صورت آشکارا سوزانده می شوند.
  • منابع دیگر - همه آلودگی هوا از فعالیت بشر نیست. فوران آتشفشانی، طوفان گرد و غبار و سایر فرآیندهای طبیعی نیز باعث مشکلات می شود. طوفان شن و گرد و غبار به خصوص نگران کننده هستند.


 محیط زیست و اهداف توسعه پایدار

دستور کار 2030 برای توسعه پایدار، قطعنامه ما را "برای اطمینان از حفاظت پایدار این سیاره و منابع طبیعی آن" اعلام می کند. به طور خاص، اهداف 14 و 15 بر حفاظت زیر آب و اکوسیستم های زمین، و نیز استفاده از منابع دریایی و زمینی پایدار تمرکز می کنند.


چرا روزها را علامت گذاری میکنیم؟

روزهای بین المللی فرصتی است برای آموزش مردم در مورد نگرانی، بسیج اراده سیاسی و منابع برای حل مسائل جهانی و جشن و تقویت دستاوردهای بشریت.  روزهای بین المللی پیش از تشکیل سازمان ملل متحد وجود داشت، اما سازمان ملل متحد آنها را به عنوان یک ابزار حمایت قدرتمند پذیرفته است. 


منبع:

https://www.un.org/en/events/environmentday/

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی