گروه لاوزی

برای علاقه مندان به زیست شناسی، سلامت و پزشکی

گروه لاوزی

برای علاقه مندان به زیست شناسی، سلامت و پزشکی

محققان زنبور عسل را آموزش داده اند تا یک مشخصه یا کاراکتر را به یک مقدار مشخص متصل کند، نشان می دهد که آنها می توانند یاد بگیرند که یک نماد یک مقدار عددی را نشان می دهد.


کشف، از همان تیم استرالیایی-فرانسوی که مشتقات زنبور را پیدا کرده اند، مفهوم صفر را می دهند و می توانند محاسبات ساده انجام دهند، همچنین رویکردهای جدیدی را برای محاسبات الهام گرفته بیولوژیکی ارائه می کند که می تواند رویکرد بسیار کارآمد مغز را به پردازش تکثیر کند.

 

مطالعه انجام شده توسط دانشگاه RMIT در Proceedings of the Royal Society B منتشر شده است.


دانشیار آدریان دایر گفت: در حالی که انسانها تنها گونه هایی بودند که سیستم هایی برای نشان دادن اعداد دارند، مثل اعداد عربی که هر روز استفاده می کنیم، تحقیق نشان می دهد که این مفهوم را می توان با مغز های بسیار کوچکتر از ما درک کرد.


دایر گفت: " ما یک بار اعداد را زمان کودکی یاد گرفتیم، اما توانایی شناخت آنچه که" 4 " نشان دهنده چیست در واقع نیاز به یک سطح پیشرفته از توانایی شناختی دارد."


مطالعات نشان داده اند که نخستین ها و پرندگان نیز می توانند ارتباط علامت با عدد را یاد بگیرند، اما این اولین بار است که ما این را در حشرات دیده ایم.

 "انسانها در مغزشان بیش از 86 میلیارد نورون دارند، زنبورها کمتر از یک میلیون و ما بیش از 600 میلیون سال تکامل از هم جدا شده ایم."


"اما اگر زنبورها توانایی یادگیری چیزی را به عنوان یک زبان نمادین انسانی پیچیده می دانند، این مسیر های جدید هیجان انگیزی را برای ارتباطات آینده در میان گونه ها باز می کند."


 مغزهای کوچک، حداکثر پتانسیل: آنچه که زنبورها آموخته اند.


مطالعات نشان داده اند که تعدادی از حیوانات غیر انسان قادر به یادگیری هستند که نمادها می توانند اعداد را نشان دهند، از جمله کبوتر، طوطی ها، شامپانزه ها و میمون ها.

برخی از شاهکارهای آنها چشمگیر بوده اند- شامپانزه ها اعداد عربی را آموزش داده و می توانند آنها را به درستی مرتب کنند، در حالی که یک طوطی خاکستری آفریقایی به نام الکس توانست نام اعداد را یاد بگیرد و مقدار آن را جمع کند.


مطالعه جدید برای اولین بار نشان می دهد که این ظرفیت شناختی پیچیده به مهره داران محدود نمی شود.



آزمایش زنبور عسل توسط دکتر اسکارلت هوارد، که قبلا یک محقق دکترا Bio Inspired Digital Sensing-Lab  (BIDS-Lab) در RMIT بود، و در حال حاضر همکار مرکز تحقیقات شناخت حیوانات، دانشگاه تولوز III - پل سابتییر، CNRS است، رهبری شد.


در یک پیچ و خم Y شکل، زنبورهای فردی آموزش داده شدند تا یک مشخصه را با تعدادی عنصر به درستی مطابقت دهند.

 سپس آنها بر روی اینکه آیا می توانند دانش جدید خود را برای مطابقت با مشخصه به عناصر مختلفی از همان مقدار (به همان شیوه ای که «2» می تواند دو موز، دو درخت یا دو کلاه را نشان دهد)، آزمایش شدند.


گروه دوم در رویکرد مخالف آموزش دیدند، مطابقت دادن عدد عناصر با مشخصه.


در حالی که هر دو می توانند آموزش ویژه خود را درک کنند، گروه های مختلف قادر به معکوس کردن ارتباط نبودند و کارها را هنگام آزمایش در حالت مخالف (کاراکتر به عدد یا شماره به کاراکتر) انجام دهند.


هوارد گفت: "این نشان می دهد که پردازش تعداد و درک نمادها در مناطق مختلف در مغز زنبورها اتفاق می افتد، شبیه به روند پردازش جداگانه ای در مغز انسان است."

 

نتایج ما نشان می دهد زنبور عسل در سطح یکسان نیست به عنوان حیواناتی که قادر به یادگیری علامت به عنوان عدد و انجام وظایف پیچیده باشد.


"اما نتایج به این معنی است که ما در مورد یادگیری، وظایف معکوس، و نحوه ایجاد مغز و ارتباطات بین مفاهیم، می دانیم."


"کشف این که چگونه مهارت های عددی پیچیده را می توان با مغزهای مینیاتوری درک کرد، به ما کمک خواهد کرد که بفهمیم چگونه تفکر ریاضی و فرهنگی در انسان و احتمالا سایر حیوانات تکامل یافته است."

دایر گفت: مطالعه مغزهای حشرات، فرصت های جذاب برای طراحی آینده سیستم های محاسباتی بسیار کارآمد را ارائه می دهد.

او گفت: "هنگامی که ما به دنبال راه حل هایی برای مشکلات پیچیده هستیم، اغلب می گوییم طبیعت قبلا این کار را خیلی راحت تر و کارآمد تر انجام داده است."
"درک اینکه چگونه مغز زنبور عسل اطلاعات را مدیریت می کند، راه هایی را برای راه حل های الهام گرفته زیستی که از کمیت قدرت سیستم های پردازش معمولی استفاده می کنند، باز می کند."

مقاله"نمایش نمادین تکثر توسط زنبور های عسل(Apis mellifera): مطابقت کارکتر با مقادیر کوچک" 

منبع:
Scarlett R. Howard, Aurore Avarguès-Weber, Jair E. Garcia, Andrew D. Greentree, Adrian G. Dyer. Symbolic representation of numerosity by honeybees (Apis mellifera): matching characters to small quantities. Proceedings of the Royal Society B: Biological Sciences, 2019; 286 (1904): 20190238 DOI: 10.1098/rspb.2019.0238

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی