گروه لاوزی

برای علاقه مندان به زیست شناسی، سلامت و پزشکی

گروه لاوزی

برای علاقه مندان به زیست شناسی، سلامت و پزشکی

آیا قهوه میتواند راز مبارزه با چاقی باشد؟

چهارشنبه, ۱۲ تیر ۱۳۹۸، ۰۵:۵۷ ب.ظ


مطالعه پیشگام، که امروز در نشریه Scientific Reports منتشر شده است، یکی از اولین مواردی است که انسانها برای پیدا کردن اجزایی که می توانند تأثیر مستقیم بر عملکرد چربی قهوه ای داشته باشند، یک بخش مهمی از بدن انسان که نقش مهمی در اینکه چقدر سریع ما می توانیم کالری را به عنوان انرژی بسوزانیم ایفا می کند.


بافت چربی قهوه ای (BAT)، همچنین به عنوان چربی قهوه ای شناخته می شود، یکی از دو نوع چربی موجود در انسان و دیگر پستانداران است. در ابتدا فقط به نوزادان و پستانداران خواب زمستانی مربوط می شد، در سال های اخیر کشف شد که بزرگسالان نیز می توانند چربی قهوه ای داشته باشند. تابع اصلی آن تولید حرارت بدن با سوختن کالری است (برخلاف چربی سفید است که نتیجه ذخیره کالری بیش از حد است).


بنابراین افراد دارای شاخص توده بدنی پایین (BMI) مقدار بیشتری از چربی قهوه ای دارند.

پروفسور مایکل سایمونز، از مدرسه پزشکی در دانشگاه ناتینگهام که به طور همزمان این مطالعه را انجام داد، گفت: "چربی قهوه ای به شیوه ای متفاوت از چربی های دیگر بدن شما عمل می کند و باعث بوجود آمدن حرارت با سوزاندن قند و چربی، اغلب در پاسخ به سرما می شود. افزایش فعالیت آن، کنترل قند خون را بهبود می بخشد و همچنین بهبود میزان چربی خون و کالری اضافی سوخته شده باعث کاهش وزن می شود. با این حال تاکنون هیچ راهی برای تحریک فعالیت آن در انسان پیدا نشده است.



"این اولین مطالعه در انسان است تا نشان دهد که چیزی شبیه به یک فنجان قهوه میتواند تاثیر مستقیمی روی عملکرد چربی قهوه ما داشته باشد. پیامدهای بالقوه نتایج ما بسیار بزرگ است، چرا که چاقی یک نگرانی عمده بهداشتی برای جامعه است و ما همچنین اپیدمی فزاینده دیابت داریم و چربی قهوه ای به طور بالقوه می تواند بخشی از راه حل در مقابله با آنها باشد. "

این تیم با یک سری مطالعات سلول های بنیادی شروع کرد تا ببینند آیا کافئین چربی قهوه ای را تحریک می کند. هنگامی که آنها دوز مناسب را پیدا کردند، پس از آن به انسان منتقل کردند تا ببینند کدام نتایج مشابه هستند.


این تیم از تکنیک تصویربرداری حرارتی استفاده کرد که قبلا پیشگام آن بود تا بتواند ذخایر چربی قهوه ای بدن را بررسی کند. تکنیک غیر تهاجمی به تیم کمک می کند تا چربی قهوه ای را پیدا کند و ظرفیت آن را برای تولید گرما ارزیابی کند.

پروفسور سایمونز گفت: "از کار قبلی، ما می دانستیم که چربی قهوه ای عمدتا در ناحیه گردن واقع شده است، بنابراین ما توانستیم یک نفر را درست بعد از نوشیدن ببینیم که چربی قهوه داغتر می شود."


"نتایج مثبت بود و اکنون باید اطمینان حاصل کنیم که کافئین به عنوان یکی از مواد تشکیل دهنده قهوه، به عنوان محرک عمل می کند و یا اگر یکی دیگر از اجزا فعال کننده چربی قهوه ای باشد، ما در حال حاضر مکمل های کافئین را برای بررسی اینکه آیا اثر مشابه دارد یا نه را بررسی می کنیم.

هنگامی که ما تأیید کنیم که کدام مولفه مسئول این امر است، به طور بالقوه می تواند به عنوان بخشی از یک رژیم مدیریت وزن یا به عنوان بخشی از برنامه تنظیم قند برای کمک به پیشگیری از دیابت استفاده شود. "


منبع:

Ksenija Velickovic, Declan Wayne, Hilda Anaid Lugo Leija, Ian Bloor, David E. Morris, James Law, Helen Budge, Harold Sacks, Michael E. Symonds, Virginie Sottile. Caffeine exposure induces browning features in adipose tissue in vitro and in vivo. Scientific Reports, 2019; 9 (1) DOI: 10.1038/s41598-019-45540-1

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی