گروه لاوزی

برای علاقه مندان به زیست شناسی، سلامت و پزشکی

گروه لاوزی

برای علاقه مندان به زیست شناسی، سلامت و پزشکی

فن آوری های جدید پرورش گیاه برای امنیت غذایی

سه شنبه, ۲۱ خرداد ۱۳۹۸، ۰۵:۵۸ ب.ظ


تکنیک های ویرایش ژنوم به طور خاص، مانند CRISPR / CAS، می تواند به کشاورزی تولید محصولات بیشتر و سازگار با محیط زیست کمک کند. محققان استفاده و حمایت از این فن آوری های جدید را حمایت می کنند.

متین قائم، اقتصاددان کشاورزی در دانشگاه گوتینگن و یکی از نویسندگان این مقاله می گوید: "پرورش گیاهان و سایر تکنولوژی های کشاورزی به طور قابل توجهی به کاهش گرسنگی در چند دهه گذشته کمک کرده اند. اما شدت بالا در استفاده از مواد شیمیایی کشاورزی باعث مشکلات جدی زیست محیطی نیز شده است. فن آوری های آینده نیاز به کاهش اثرات محیطی منفی دارد و کشاورزی را به استرس آب و هوایی مقاوم تر می کند. پیش بینی می شود که مزارع کوچک در آفریقا و آسیا به ویژه از اثرات تغییرات آب و هوایی رنج خواهند برد.

شهید منصور از موسسه ملی بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک در پاکستان می گوید: "ویرایش ژنوم ما را قادر می سازد تا گیاهان زراعی را که مقاوم تر به آفات و بیماری ها هستند و مقاوم تر به خشکسالی و گرما باشند، توسعه دهند." این می تواند به کاهش تلفات محصول و اسپری های شیمیایی آفت کش ها کمک کند. در ویرایش ژنوم، برخی از توالی های DNA تغییر یافته و یا خاموش شدن در یک روش بسیار دقیق بدون ژن های خارجی معرفی می شود. از این رو، محصولات ژنوم ویرایش شده متفاوت از موجودات اصلاح شده ژنتیکی ترانس ژنیک (GMOs) است. منصور توضیح می دهد: "روش های جدید در حال حاضر در غلات مختلف استفاده می شود و همچنین برای بهبود محصولات غذایی نادید گرفته شده مانند دانه های خوراکی گیاهان و سبزیجات محلی".



قائم می گوید: "ما باید مراقب باشیم که اشتباهاتی که با GMOs ایجاد می شود را تکرار نکنیم." "پذیرش عمومی محدود و مانع های قانونی بالا برای GMO های ترانس ژنیک باعث شده است که تمرکز پیشرفت های زیست فناوری در تنها چند محصول اصلی و تنها چند شرکت چند ملیتی به وجود آید. ما نیاز به تنوع بیشتر و رقابت بیشتر داریم." "محصولات ژنوم ویرایش شده حاوی ژنهای خارجی نیستند؛ همانطور که تکنیک های پرورش دقیق تر است، این محصولات به عنوان محصولات متعارف پرورش یافته هستند. بنابراین، محصولات تولید شده توسط ژنوم نباید تنظیم شود به شرط اینکه آنها GMO ترانس ژنیک باشند."

در اروپا، مقررات مربوط به محصولات ژنوم ویرایش شده هنوز مورد بحث قرار گرفته است. در ماه ژوئیه 2018، دادگاه اتحادیه اروپا تصریح کرد که این محصولات تحت قانون GMO موجود قرار می گیرند که بر اساس نظر نویسندگان این مقاله موضع ناامید کننده ای دارد. قائم می گوید: "این برنامه های آینده را متوقف خواهد کرد." تنظیم تکنولوژی های جدید پرورش در اروپا نیز تأثیر عمده ای بر کشورهای در حال توسعه دارند، و این خطر که توانایی بی شمار ویرایش ژنوم برای امنیت غذایی نمی تواند به طور کامل مهار شود، محققان را می ترساند."


منبع:

Syed Shan-e-Ali Zaidi, Hervé Vanderschuren, Matin Qaim, Magdy M. Mahfouz, Ajay Kohli, Shahid Mansoor, Mark Tester. New plant breeding technologies for food security. Science, 2019; 363 (6434): 1390 DOI: 10.1126/science.aav6316



نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی