گروه لاوزی

برای علاقه مندان به زیست شناسی، سلامت و پزشکی

گروه لاوزی

برای علاقه مندان به زیست شناسی، سلامت و پزشکی


رادیوتراپی، یک درمان معمول برای سرطان، یکی از موثرترین راه های نابود کردن سلول های سرطانی و کوچک شدن تومورها است. حدود 50٪ از بیماران مبتلا به تومور در حفره های دستگاه گوارش (کبد، پانکراس، روده بزرگ، پروستات و غیره) این نوع درمان را دریافت می کنند که در دهه های گذشته میزان بقا از سرطان افزایش یافته است. با این حال، پرتودرمانی شدید نه تنها به سلول های تومور آسیب می رساند، بلکه منجر به سمی شدن سلول های روده ای سالم در 60٪ بیماران درمان شده می شود. در حالی که اثر این سمیت بعد از پرتودرمانی به پایان رسیده است، 10٪ از بیماران درمان شده سندرم گوارشی را نشان می دهند، بیماری که مشخصه مرگ سلول های روده است و منجر به تخریب کل روده و مرگ بیمار می شود.

آسیب سلول های روده سالم، ضرر اصلی رادیوتراپی است که منجر به قطع و شکست یک درمان سرطانی موثر می شود، که به طور بالقوه باعث عود سریع تومور می شود. در حال حاضر، یک کشف منتشر شده در Science توسط دانشمندان از عوامل رشد، مواد مغذی و گروه سرطان در مرکز تحقیقات سرطان اسپانیا (CNIO) ممکن است برای محافظت از سلول های روده سالم از آسیب رادیواکتیو مفید باشد. عواقب یافته های آنها در موش ها ممکن است بطور اساسی تغییر شیوه های کنترل انسان در معرض تابش بالای پرتو را تغییر دهد. هم برای تحقیقات و درمان سرطان و هم برای دیگر مناطق مانند اکتشافات فضایی، جنگ هسته ای یا حوادث هسته ای.


علامت هشدار اشعه ایکس


کار گروه بر URI تمرکز دارد، پروتئینی که هنوز به طور کامل شناخته نشده است. با این حال، مطالعات قبلی گروه نشان می دهد که سطوح غیر طبیعی بیان این پروتئین در اندام های خاص می تواند موجب سرطان شود. مطالعاتی که در حال حاضر در Science منتشر شده نشان می دهد که سطح بالایی از پروتئین URI از موش ها در برابر آسیب های روده ای ناشی از اشعه محافظت می کند، در حالی که سطح پایین و یا عدم تشخیص پروتئین می تواند منجر به سندرم گوارشی و مرگ شود.

نبیل دیوجر، رئیس گروه های عوامل رشد، تغذیه و سرطان در CNIO و رهبر این مطالعه می گوید: "عملکرد دقیق URI تا کنون مشخص نشده است. "درست همانند pH یا درجه حرارت، که ارگانیزم نیاز به حفظ در محدوده خاصی دارد، سطوح URI نیز باید در یک پنجره بسیار محدود برای تنظیم عملکرد مناسب پروتئین های دیگر نگهداری شود. وقتی که سطوح URI بالاتر یا پایین تر از مطلوب باشند، ممکن است ترویج و یا حفاظت در برابر رشد تومور و همچنین بیماری های دیگر، بسته به شرایط باشد. "

دیوجر، که مدت ها در حال مطالعه URI بود، اولین مدل موش های ژنتیکی را برای مطالعه عملکرد این پروتئین در پستانداران ایجاد کرد. تیم او مشاهده کرده است که سطوح URI بالا سلول های روده را از آسیب DNA در هنگام رشد در کشت محافظت می کند. بنابراین، دکتر دیوجر و دانشجوی دکترا چاوز پریس پیشنهاد کردند که آنها باید مطالعه کنند که آیا عملکرد محافظتی URI در بدن نیز موثر است یا خیر. آیا این توانایی کاهش اثرات تابش های با دوز بالا و از این رو، سندرم گوارشی بود. برای رسیدگی به این مسائل، سه مدل موش های ژنتیکی توسعه یافت. آنها اولین مدل های آزمایشگاهی ژنتیک تجربی بودند که به طور خاص به بررسی نقش URI و اثرات تابش در روده می پرداختند. یکی از آنها به عنوان یک مدل کنترل برای تشخیص دقیق URI در روده بود؛ یک مدل موش دیگر سطح بالایی از پروتئین بیان شده در روده داشت و در سومی، ژن کاهش سطح URI در اپیتلیوم روده حذف شد.


شماتیک خلاصه ای از نقش URI در GIS.


موش های کنترل نشان دادند که URI در یک جمعیت خاص سلول های بنیادی پنهان واقع شده در کریپت های روده ای (کریپت های Lieberkühn نامیده می شود) بیان می شود. URI این سلول ها را از مسمومیت ناشی از اشعه با دوز بالا محافظت می کند. "ما متوجه شدیم که پس از اتمام تابش، اینها سلولهایی هستند که بافت آسیب دیده را احیاء می کنند." چاوز پریس، نخستین نویسنده این مقاله است. وی اضافه می کند: "اخیرا بحث بسیار زیادی در مورد اینکه کدام جمعیت سلول های بنیادی مسئول این کار هستند، انجام شده است."

پس از اعمال تابش با دوز بالا، 100٪ موش ها برای بیان سطح بالایی از URI در سندرم روده تحریک پذیر طراحی شده اند، در حالی که در شرایط عادی تا 70٪ از آنها می میرند. برعکس، تمام موش هایی که ژن در آنها از بین رفته از سندرم گوارش مرده اند.

چاوز پریس این نتایج را توضیح می دهد: "آنچه که این سلول های بنیادی مشخص را متمایز می کند این است که در شرایط عادی (زمانی که آنها URI را بیان می کنند) این سلول ها خاموش هستند، به این معنی که آنها نفوذ نمی کنند. در نتیجه، آنها در معرض آسیب تابشی قرار نمی گیرند سلول های تکثیر کننده تاثیر می گذارد اما با وجود اینکه URI در این سلول های بنیادی وجود ندارد، بیش از حد بیان می شود که منجر به تکثیر سلولی می شود و حساسیت این سلول ها را به آسیب تابشی افزایش می دهد. ، روده خود را تعمیر نمی کند، و پس از آن، موش می میرد. "

اگر چه یافته های آنها باید با مطالعات بیشتری تایید شود، دیوجر معتقد است که مهارکننده های c-MYC ممکن است برای کاهش سندرم های دستگاه گوارش ناشی از تابش در بیماران مفید باشد. "کار ما راه های جدیدی برای درمان و جلوگیری از سندروم دستگاه گوارش با مهار و یا از بین بردن c-MYC می باشد. این مهار کننده ها عوارض جانبی کشنده رادیوتراپی با دوز بالا را کاهش می دهد، به طوری که افزایش دوز تابش برای درمان سرطان و محافظت از بیماران از سندرم گوارشی موثر است. "دیوجر توضیح می دهد. "علاوه بر محافظت در برابر عوارض جانبی کشنده از تابش، مهار کننده های c-MYC در درمان سرطان مورد استفاده قرار می گیرند، به این معنی که آنها ممکن است اثر دوگانه داشته باشند."

در حال حاضر، جالب خواهد بود بدانید که آیا سایر اعضا با توانایی بازسازی مانند پوست، جمعیت خاصی از سلول های بنیادی با سطوح بالایی از URI دارند یا خیر. دیوجر و تیم او در حال حاضر در حال تحقیق در مورد این موضوع هستند.

دیوجر معتقد است که، صرف نظر از اهمیت آن در زمینه سرطان، "این یافته ممکن است پیامدهای قابل توجهی برای محافظت از اشعه های با دوز بالا داشته باشد، مانند حوادث هسته ای، جنگ هسته ای و یا قرار گرفتن در معرض اشعه کیهانی در طول مطالعات فضایی طولانی مدت".

این مطالعه توسط وزارت علوم، نوآوری و دانشگاه اسپانیا پشتیبانی شده است، که توسط صندوق توسعه منطقه ای اروپا، بنیاد la Caixa و موسسه ملی بهداشت و درمان کارلوس III تأمین مالی شده است.


منبع:

Almudena Chaves-Pérez, Mahmut Yilmaz, Cristian Perna, Sergio de la Rosa, Nabil Djouder. URI is required to maintain intestinal architecture during ionizing radiation. Science, 2019; 364 (6443): eaaq1165 DOI: 10.1126/science.aaq1165


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی