گروه لاوزی

برای علاقه مندان به زیست شناسی، سلامت و پزشکی

گروه لاوزی

برای علاقه مندان به زیست شناسی، سلامت و پزشکی

 

اکنون، محققان مطالعه کرده اند که چگونه ضد آفتاب ترکیبات مختلفی را - فلزات و مواد مغذی غیرارگانیک- را به آب دریای مدیترانه می ریزد، با تأثیرات ناشناخته بر محیط زیست دریایی. آنها نتایج خود را در ژورنال علوم و فناوری محیط زیست ACS گزارش می دهند.

 

میلیون ها نفر در تابستان امسال در ساحل در حال مصرف ضد آفتاب هستند. برخی ممکن است کرم ضد آفتاب "محافظ مرجان" را انتخاب کنند که فاقد اکسی بنزن و اکتینوکسات باشد، دو ماده که بیشتر مربوط به آسیب صخره های مرجانی است. با این حال، دانشمندان هنوز نمی دانند چه اثرات دیگر ترکیبات ضد آفتاب بر روی اکوسیستم های دریایی می تواند داشته باشد. در مرحله اول، محقق Araceli Rodríguez-Romero و همکاران می خواستند مشخص کنند که ضدآفتاب چه مقدار سریع فلزات و مواد مغذی را در آب دریا آزاد می کند، و چگونگی اثر ضد آفتاب بدن ساحل رو ها می تواند بر سطح کلی ترکیبات موجود در آبهای ساحلی تأثیر بگذارد.

 

 

محققان یک ضد آفتاب تجاری حاوی تیتانیوم دی اکسید را به نمونه هایی از آب دریای مدیترانه اضافه کردند و مشاهده کردند که چگونه قطرات لوسیون ها فلزات و مواد مغذی مختلف را در آب آزاد می کنند. برخی از ترکیبات پس از تصفیه اشعه ماوراء بنفش سریعتر وارد آب دریا شدند که تابش نور خورشید را شبیه سازی می کند. آلومینیوم، سیلیس و فسفر بالاترین میزان رهاسازی را هم در شرایط نور و هم در تاریکی داشتند. این تیم از این داده ها برای تهیه مدلی استفاده کرده است که  ترکیبات موجود از ضد آفتاب را تحت شرایط مختلف پیش بینی کند. سپس، آنها از این مدل استفاده کردند تا تخمین بزنند که در یک روز معمولی در تابستان در ساحل، ساحل رو ها می توانند غلظت آلومینیوم در آبهای ساحلی را 4٪ و تیتانیوم تقریبا 20٪ افزایش دهند. محققان می گویند تحقیقات بیشتری برای تعیین چگونگی تأثیر این فلزات و مواد مغذی، که معمولا در مقادیر بسیار کمی در آب دریا وجود دارند، می توانند بر اکوسیستم دریا تأثیر بگذارند نیاز است.

 

منبع:

Araceli Rodríguez-Romero, Gema Ruiz-Gutiérrez, Javier R. Viguri, Antonio Tovar-Sánchez. Sunscreens as a New Source of Metals and Nutrients to Coastal Waters. Environmental Science & Technology, 2019; DOI: 10.1021/acs.est.9b02739

 

 

 

 

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۸/۰۶/۰۹

نظرات  (۱)

بسیار عالی لطفا به وبسایت من نیز سر بزنید

http://lyrichub.ir

پاسخ:
ممنونم
چشم حتما

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی