گروه لاوزی

برای علاقه مندان به زیست شناسی، سلامت و پزشکی

گروه لاوزی

برای علاقه مندان به زیست شناسی، سلامت و پزشکی

 

 

 

با چپ دست ها همیشه در طول تاریخ به خوبی رفتار نشده است. آنها با وجود اینکه حدود 10٪ از جمعیت را تشکیل می دهند، بخاطر چنین تمایلی تحت آزار و اذیت قرار گرفتند و لقب شیطان یا جادوگر به آنان نسبت داده شد. در حقیقت، کلمه "شوم" از "چپ" یا "دست چپ" آمده است. در طول دهه ها چندین تئوری وجود داشته است در مورد اینکه چرا برخی افراد چپ دست هستند از جمله یک عقیده منسوخ مبنی بر اینکه این موضوع با مادرانی که در هنگام بارداری دچار استرس هستند ارتباط دارد.

 

به نخاع برمی گردد- نه مغز

 

تحقیقات از دهه 1980 نشان داد که ترجیح ما برای دست چپ یا راست به احتمال زیاد قبل از تولد مشخص می شود - غربالگری های سونوگرافی از هفته هشتم بارداری نشان می دهد. از هفته سیزدهم در رحم، نوزادان تمایل به مکیدن یا انگشت شست سمت راست یا چپ خود دارند. پیش از این تصور می شد که اختلافات ژنتیکی بین نیمکره های چپ و راست مغز مشخص می کند که فردی چپ یا راست است یا خیر. اما مطالعه ای که سال گذشته در مجله eLife منتشر شد، نشان داد که جواب می تواند در نخاع باشد.

 

این تحقیق - توسط سباستین اوکلنبورگ، جودیت اشمیتز و اونور گونتورکون از دانشگاه روهر بوخوم به همراه سایر همکاران هلند و آفریقای جنوبی - نشان داد که فعالیت ژن در نخاع در رحم نامتقارن است و می تواند همان چیزی باشد که باعث می شود فرد چپ یا راست دست باشد.

 

حرکات بازو و دست در مغز شروع می شود، در ناحیه ای به نام قشر حرکتی که سیگنال را به نخاع می فرستد که به صورت حرکتی ترجمه شده است. محققان دریافتند که در حالی که جنین در رحم در حال رشد است، تا حدود 15 هفته، قشر حرکتی و نخاع هنوز به هم وصل نشده اند، اما دست راست یا چپ دست بودن قبلاً مشخص شده است.

به عبارت دیگر، جنین از قبل می تواند حرکات را شروع کند و قبل از شروع کنترل بدن توسط مغز، دست مورد علاقه خود را انتخاب کند. محققان برای بررسی این موضوع، بیان ژن در نخاع را در هفته هشتم تا هفته دوازدهم بارداری مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. آنها در بخش های چپ و راست نخاع که حرکت بازو و پا را کنترل می کند، تفاوت های معنی داری داشتند.

 

آنها نتیجه گرفتند که ماهیت نامتقارن نخاع می تواند به چیزی به نام اپی ژنتیک برگردد یا اینکه ارگانیسم ها چگونه تحت تأثیر تغییرات بیان ژن خود قرار می گیرند تا در خود ژن. این تغییرات اغلب توسط تأثیرات محیطی ایجاد می شود و می تواند بر رشد کودک تأثیر بگذارد. این تفاوت در بیان ژن می تواند قسمت های راست و چپ نخاع را به طور متفاوتی تحت تأثیر قرار دهد و در نتیجه به چپ و راست دست شدن منجر شود.

 

 

پس چرا چپ ها بسیار نادر هستند؟

 

دانشمندان مدتهاست که تلاش می کنند به این موضوع پاسخ دهند.

در سال 2012، محققان دانشگاه شمال غربی یک مدل ریاضی تهیه کردند تا نشان دهند که درصد افراد چپ دست نتیجه یک تحول بشر است - بخصوص، تعادل همکاری و رقابت. به عبارت دیگر، آنها فکر می کردند که اگرچه مبنای راست یا چپ دست ممکن است ژنتیکی باشد، می تواند یک عامل اجتماعی وجود داشته باشد که توضیح می دهد که چرا این نسبت زیاد است.

 

دانیل آبرامز، استادیار دانشکده مهندسی و علوم کاربردی مک کورمیک که به توسعه مدل کمک کرده است، به LiveScience گفت: "هرچه حیوان اجتماعی تر باشد - در آنجا که همکاری بسیار ارزشمند است، عموم جمعیت به یک سمت گرایش پیدا می کنند." وی افزود: مهمترین عامل برای یک جامعه کارآمد همکاری بالا است. "در انسان، این منجر به اکثریت دست راست شده است."

به عبارت دیگر، ما ممکن است به دلایلی تکامل یافته و به نفع دست راست باشیم، بنابراین هر کسی که از این امر منحرف شود احتمالاً شرط شده است که علیرغم تمایل ژنتیکی خود، از آن دست استفاده کند.

در حقیقت، جودیت اشمیتز، یکی از نویسندگان این مطالعه جدید، به Business Insider گفت: مطالعات دوقلوها نشان داده اند که سهم ژنتیک در انتخاب دست حدود 25 درصد است. مطالعه جدید نتوانسته است اکثریت راست دست ها را توضیح دهد، اما اشمیتز توضیح داد که چگونه تحقیقات پرندگان می تواند نشان دهد که چگونه ژنتیک و محیط می توانند علت باشند.

وی گفت: "در مرغ و کبوترها یک عامل ژنتیکی موقعیت تخمک قبل از تخم را تعیین می کند. جنین به گونه ای پیچیده شده است که چشم راست به سمت پوسته تخم مرغ نیمه شفاف است، در حالی که چشم چپ توسط بدن خود جنین پوشانده شده است." "بنابراین، چشم راست قبل از تخم گذاری توسط نور تحریک می شود، در حالی که سمت چپ بیشتر از نور محروم است. این ترکیب از عوامل ژنتیکی و محیطی (نور) باعث عدم تقارن بصری می شود - کبوترها و مرغ ها در تفکیک بینایی، طبقه بندی و حفظ کردن الگوهای بصری با چشم راست بهتر از چشم چپ عمل می کنند. اگر از تخم مرغ یا کبوتر در تاریکی جوجه کشی شود، از توسعه این عدم تقارن جلوگیری می شود. "

 

چرا دقیقاً افراد چپ دست هستند هنوز کمی رمز و راز است - تا حدودی به این دلیل که افراد چپ دست غالباً از تحقیقات علمی مستثنی هستند، کارشناسان می گویند: و پیش بینی اینکه آیا کودک پس از به دنیا آمدن دست چپ یا راست دست را انتخاب خواهد کرد دشوار است. یک نکته که ما می دانیم این است که تفاوت های عصب شناسی بین افراد چپ و راست دست اندک است و فرض می شود که تمایزهای رفتاری یا روانی عمدتاً از بین رفته اند.

 

 

منبع:

Business Insider

 

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۸/۰۵/۲۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی