گروه لاوزی

برای علاقه مندان به زیست شناسی، سلامت و پزشکی

گروه لاوزی

برای علاقه مندان به زیست شناسی، سلامت و پزشکی

 

ردیابی حیات وحش باعث تحول در مطالعه جنبش حیوانات و رفتار آنها شده است. با این وجود، ردیابی حیوانات کوچک و پرنده مانند خفاش های کویری همچنان چالش برانگیز بود. اکنون نسل جدیدی از برچسب های مبتنی بر ماهواره مینیاتوری اجازه می دهد تا بینش های بی نظیری از زندگی این پستانداران اسرارآمیز داشته باشند.

 

محققان از 1 گرم دستگاه GPS برای بازسازی حرکات خفاش های بالدار زرد، یکی از دو خفاش خون آشام کاذب در آفریقا و یکی از معدود خفاش های کویری به اندازه کافی بزرگ برای حمل این فناوری نوآورانه استفاده کردند. ایرنه کاننا، کاندیدای دکترا در دانشگاه هلسینکی و نویسنده اصلی این مطالعه ی گوید: "برچسب های GPS به دلیل محدودیت های وزن و موفقیت کم در جمع آوری داده ها، تاکنون استفاده محدودی از خفاش های حشره خوار مشاهده کرده اند - ما در ردیابی چنین گونه سبک به نتایج بسیار خوبی رسیدیم."

 

 

 

آینده تحت تغییر شرایط آب و هوایی؟

 

"خفاش ها برخی از موفق ترین پستانداران بیابانی هستند. پرواز قدرتمند به آنها امکان می دهد تا منابع کمیابی را ردیابی کنند و سبک زندگی شبانه آنها را از آفتاب پخت دور می کند. ریکاردو روچا، یکی از مؤلفان مقاله.

این تحقیق در پارک ملی سیبیلوی، شمال کنیا، در سواحل دریاچه تورکانا، بزرگترین دریاچه بیابانی جهان انجام شده است. محققان  GPS های واقعه نگار را در 29 خفاش، 15 نفر در فصل بارانی و 14 نفر در فصل خشک و به مدت یک هفته قرار دادند. محل استقرار آنها هر شب 30 تا 60 دقیقه ثبت می شد. این نشان داد که در خلال دوره های خشک، خفاش ها از محدوده خانه های بزرگتری استفاده می کردند و دوره فعالیت طولانی داشتند، به طور بالقوه برای جبران کمبود منابع غذایی.

 

خفاش ها تقریباً یک پنجم از گونه های پستانداران را تشکیل می دهند و بیابان ها دارای بیش از 150 گونه خفاش هستند. آنها نمایشگر تنوع گسترده ای در مورفولوژی، رفتار تغذیه ای و استفاده از زیستگاه ها هستند و آنها را به یک گروه شاخص عالی برای ارزیابی نحوه پاسخ گونه ها به تغییرات در زیستگاه های خود تبدیل می کنند. کینا توضیح می دهد: «پاسخ های به نمایش گذاشته شده توسط خفاش ها بینش مهمی در مورد پاسخ گروه های طبقه بندی دیگر دارند. کینا می افزاید: "این برچسب های جدید مبتنی بر ماهواره کوچک، اکنون به ما امکان درک بهتر چگونگی تأثیر خشکی بر خفاش ها را می دهد که باعث افزایش کارایی می شوند، و ما را یک قدم به جلو برای درک محدودیت های تحمل در برابر خشکی و تأثیرات تغییرات آب و هوایی سوق می دهد."

 

کویرهای سراسر جهان گرمتر می شوند و موجودات بیابانی گرم برای کنار آمدن با شرایط حتی سخت تر نیاز دارند. مارس می افزاید: "درک چگونگی برخورد حیوانات با تغییرات فصلی، برای درک چگونگی واکنش آنها در برابر چالش های موجود در افق مهم است. دستگاه های جدید فناوری، مانند واقعه نگار کوچک مبتنی بر ماهواره، راه طولانی را برای کمک به ما در این کار می گیرند." کابزا، نویسنده ارشد این مطالعه، دانشگاه هلسینکی.

 

منبع:

Irene Conenna, Adrià López-Baucells, Ricardo Rocha, Simon Ripperger, Mar Cabeza. Movement seasonality in a desert-dwelling bat revealed by miniature GPS loggers. Movement Ecology, 2019; 7 (1) DOI: 10.1186/s40462-019-0170-8

 

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۸/۰۵/۲۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی