گروه لاوزی

برای علاقه مندان به زیست شناسی، سلامت و پزشکی

گروه لاوزی

برای علاقه مندان به زیست شناسی، سلامت و پزشکی

معرفی 27 فیلم در زمینه زیست شناسی- قسمت اول

سه شنبه, ۱ مرداد ۱۳۹۸، ۱۱:۴۴ ق.ظ



در زیر ما 27 فیلم زیست شناسی و مستند را که مفاهیم زیست شناختی و دیگر زمینه های مرتبط علمی را به نمایش گذاشته اند، ذکر کرده ایم.




Gattaca

ژنتیک

فیلم

1997


1. ژنتیک مطالعه وراثت و تغییرات است که در صفات وراثتی رخ می دهد. اولین فیلم زیست شناسی ما در این لیست بهترین فیلم های علمی-تخیلی، در آینده شرکت هوافضای افسانه ای تولید خواهد کرد.

گاتکا یک فیلم است که می گوید طبقات اجتماعی افراد توسط آرایش ژنتیکی آنها تعیین می شود. این ایده توجه وینسنت فریمن را جلب کرد که می خواست به یک فضانورد تبدیل شود و تغییراتی در پروفایل ژنتیکی اش داد.


Blueprint

فیلم

2003


2. بیوتکنولوژی شاخه ای از زیست شناسی است که با استفاده از موجودات زنده و سیستم های بیولوژیکی برای تولید محصولات نوین مشغول به کار است. به عنوان مثال، روند کلونینگ تولید مثل، روند ایجاد نسخه های DNA، سلول ها و یا ارگانیسم ها، توسعه های اخیر در این زمینه است.


فیلم علمی-تخیلی 2003 به نام Blueprint در مورد ایده ی کلونینگ متمرکز است. این فیلم زیست شناسی با داستان اولین انسان انحصاری و جستجو برای زندگی ابدی در ارتباط است.


Splice

فیلم

2009


3.مهندسی ژنتیک یک زمینه نسبتا جدیدی از زیست شناسی است که با دستکاری ژن ارگانیک برای تغییر فنوتیپ آن مواجه است. به عنوان مثال، فیلم Splice که بر مبنای مفهوم کلونی انسانی و مهندسی ژنتیک ساخته شده است، به داستان این که چگونه مهندسان ژنتیک سعی کردند شهرت خود را با اسپلایس کردن DNA حیوانات مختلف به منظور ایجاد داروهای جدید برای استفاده پزشکی، بدست آورند می پردازد.


The story of Louis Pasteur

فیلم

1936


4. این فیلم زیست شناسی در سراسر زندگی لویی پاستور، یکی از پیشگامان رشته های میکروب شناسی و ایمونولوژی، متمرکز می شود. با وجود کار در زمانی که مطالعه دنیای میکروبی به قدری ناچیز قدردانی شد، پاستور توانست فرایندی به نام "پاستوریزاسیون" ایجاد کند.


این فرآیند که به نام او نامیده می شود، شامل گرمایش مواد غذایی (هر دو مایع و جامد) به دمای زیر جوش است و پس از آن با خنک شدن سریع همراه می شود. گذشته از آن، پاستور قادر به تولید واکسن علیه هاری و سیاه زخم بود.


Outbreak

فیلم

1995


5. شیوع سال 1995 در مبارزه پزشکان ارتش به دنبال راه هایی برای جلوگیری از یک ویروس کشنده از یک میمون آفریقایی در سراسر شهر در کالیفرنیا متمرکز است.


گذشته از آن، این گروه همچنین باید جان مردم را قبل از اینکه ارتش سربازان خود را تحریک کند، نجات دهد. اگر فیلم های هیجان انگیز را با کمی علمی تخیلی در آن دوست دارید، شما این فیلم را هم دوست خواهید داشت.


Mission Impossible 2

فیلم

2000


6. ماموریت ناممکن 2 بیوتروریسم (یا تروریسم بیولوژیکی)، همانطور که از اسمش نشان می دهد، استفاده از موجودات زنده است تا به طور عمدی به مردم آسیب برساند یا آنها را بکشند، همانند روش های تروریستی سنتی.


یک مثال خوب از این مفهوم خاص فیلم  Bioterror است. این فیلم هالیوود به طور عمده بر روی بیوتروریسم و احتمال سیاه زخم تمرکز دارد.


Anatomy

فیلم

2000


7. از واژه یونانی "anatome" که به معنی تشریح است، آناتومی شاخه ای از علم است که با شناسایی و توصیف ساختار بدن موجودات زنده در ارتباط است. اگر شما عاشق تماشای فیلم های کالبد شکافی هستید، فیلم آناتومی برای شما مناسب است.


در اینجا، پائولا هنینگ، دانشجوی پزشکی، تحقیق می کند تا جنازه مرد جوانی را بررسی کند و سرانجام توطئه ای را که توسط مدرسه ی او در یک جامعه ی مخفی حفظ می شود، پیدا کند.


The Immortal Life of Henrietta Lacks Histology

فیلم تلویزیونی

2017


8.زندگی جاودان بر اساس بیوگرافی یک زن آفریقایی-آمریکایی به نام هنریتا لاکس است، فیلم با اقتباس از کتابی با همان عنوان است. این داستان ناقل هایی را که به دلیل سرطان دهانه رحم جان خود را از دست داده اند، نشان می دهد و پزشکان (به طور غیر قانونی) نمونه هایی از بافت های بدخیم را به عنوان بخشی از تلاش خود برای سلول هایی که می توانند در خارج از بدن زنده بمانند و تکثیر کنند، از بیماران گرفته اند.

جالب توجه است، سلولهای Lacks قادر به انجام این کار بودند و در نهایت منجر به ایجاد سلول HeLa شد. از این جهت، مطالعه سلول ها و بافت ها بیشتر توسعه یافته است، که منجر به پیشرفت های قابل توجهی در زمینه بافت شناسی می شود. این زمینه با مطالعه بافت های بیولوژیکی و روش هایی که آنها را به صورت ساختاری و عملکردی با سایر سلول ها و بافت ها در بدن تعامل می کنند، بررسی می شود.

The Physician
فیلم
2013

9. فیزیولوژی شاخه ای از زیست شناسی است که توابع و فرآیندهای موجود در موجودات زنده را بررسی می کند. به عنوان مثال، جراح، مانند هر زیست شناس ماهر، باید دانش خوبی از فیزیولوژی داشته باشد.

فیلم تحت عنوان "پزشک"، بر اساس کتاب با همان نام داستان پسرانی است که می خواهند به جراح تبدیل شوند و این کار را انجام می دهند و خود را به عنوان یک یهودی در مدرسه پزشکی پنهان می کنند. به غیر از فیزیولوژی و آناتومی انسان، این فیلم زیست شناختی دیگر موضوعات مانند خانواده و دین را نیز دربر می گیرد!

The Madness of King George
فیلم
1994

10. برای شیمی بیولوژیک، بیوشیمی، ادغام و درک فرایندهای شیمیایی موجود در موجودات زنده است.

جالب توجه است، فیلم تحت عنوان "جنون پادشاه جورج" در اطراف این موضوع مورد بحث است. این فیلم به رفتار آخرین پادشاه جورج III می پردازد، زیرا او از یک بیماری متابولیکی ارثی به نام پورفیری رنج می برد. افراد مبتلا به این بیماری از تغییر رنگ ادرار و در نهایت جنون به عنوان یک نتیجه از تشکیل پورفیرین رنج می برند، که در آن زمان هنوز یک رمز و راز بود.

Extraordinary Measures
فیلم
2010


11. ریشه های آن از بیوشیمی، زمینه گلیکوبیولوژی به یک پیشرفت حیاتی از علوم پزشکی تبدیل شده است. بر اساس تعریف، گلیکوبیولوژی، مطالعه علمی زیست شناسی، ساختار و سنتز کربوهیدرات های توزیع شده به طور گسترده و متابولیسم به طور کلی است.

به عنوان مثال، فیلم "اقدامات فوق العاده" درباره مبارزات یک زن و شوهر برای پیدا کردن درمان بیماری Pompe کودک خود، یک اختلال ژنتیکی متابولیکی نادر است.

Autopsy Life and Death: Tumors
سریال تلویزیونی
2010

12. آسیب شناسی شاخه ای از پزشکی است که با بررسی بیماری ها در ارتباط است. در این زمینه، یکی از محبوب ترین موضوعات مکانیسمی است که سرطان تشکیل می شود.

به طور خاص، این فیلم مستند/سریال تلویزیونی "سرگذشت زندگی و مرگ: تومورها"، بخشی از سری بی بی سی توسط دکتر گونتر وون هاگنز، با بررسی علل، شکل گیری و اثرات سرطان، مرتبط است.


 
ادامه دارد...

نظرات  (۳)

۰۳ مرداد ۹۸ ، ۲۳:۳۹ امیررضا خانلاری (وکیل الشعرا)
مطلب مفید و جالبی بود و برای همگان قابل استفاده است 
تشکر :)
پاسخ:
لطف دارید شما
۲۵ ارديبهشت ۹۹ ، ۰۳:۲۲ سهراب دانشجو

سلام .

خیلی ممنون از این جمع آوری و معرفی خوبتون .

 ولی حیفم میاد نگم اون فیلم (2013فیزیولوژیست) همون بوعلی سینا ی خودمونه که مصادره کردن .

پاسخ:
سلام لطف دارید
چه عالی، خوب شد گفتی دوست عزیز
ممنون از توجه

سلام. یه دنیا ممممممنون. دیدن این فیلم ها بهم انگیزه میده

پاسخ:
سلام چه عالی باعث افتخار

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی