گروه لاوزی

برای علاقه مندان به زیست شناسی، سلامت و پزشکی

گروه لاوزی

برای علاقه مندان به زیست شناسی، سلامت و پزشکی

اثر انگشت DNA چیست؟

يكشنبه, ۲۲ دی ۱۳۹۸، ۱۱:۳۱ ق.ظ

چه چیزی DNA شما را منحصر به فرد می کند؟

تکرارهای پشت سر هم کوتاه (STRs) یا مینی ساتلیت ها مکان هایی در کروموزوم ها هستند که حاوی توالی نوکلئوتید کوتاه و تکراری هستند. این توالی های کوتاه DNA تکراری، تغییرات بیشتری را از یک شخص به شخص دیگر نسبت به سایر قسمت های ژنوم نشان می دهد. این تنوع در تعداد واحد های مکرر در دنباله نمایش داده می شود. از آنجا که هر یک از انواع به عنوان آلل ارثی عمل می کنند، می توان از آنها برای شناسایی والدین یا شخصی استفاده کرد.

 

اثر انگشت DNA

از آنجا که طول یک منطقه مینی ماهواره ای معین بین افراد متفاوت است، می توان از شناسایی همزمان تعداد زیادی مینی ساتلیت برای شناسایی الگوهای منحصر به فرد در یک فرد استفاده کرد. این اثر انگشت DNA است. این تکنیک اکنون برای چندین برنامه کاربردی، مانند پزشکی قانونی و آزمایش والدین، بلکه جانورشناسی، گیاه شناسی و کشاورزی استفاده می شود.

معمولاً، اثر انگشت DNA مراحل زیر را شامل می شود:

  • نمونه برداری و استخراج DNA
  • تجزیه و تحلیل STR: PCR با یک مجموعه از پیش تعریف شده آغازگرهای دارای برچسب های فلورسنت برای هدف قرار دادن مناطق بسیار چندشکلی از STR (معمولاً بین 17 تا 20 مکان) استفاده می شود. سپس از الکتروفورز ژل برای جداسازی قطعات DNA با طول های مختلف استفاده می شود. هر قطعه توسط لیزر عبور می کند و باعث می شود قطعات با برچسب های فلورسنت با یک رنگ خاص درخشش پیدا کنند. خروجی به صورت یک سری قله های رنگی (همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است) نمایش داده می شود و رنگ  و طول هر دنباله STR را برجسته می کند.
  • آنالیز عکس

 


تصویر نشان دادن مراحل در پروفایل DNA. اعتبار تصویر: Genome Research Limited و yourgenome.org.


ابزار برای اثر انگشت DNA

تفسیر نتایج تصاویر به دست آمده توسط اثر انگشت DNA، بعضی اوقات دشوار است، و ابزارهای مختلفی برای ساده کردن این کار ایجاد شده است. گردش کار برای تجزیه و تحلیل تصاویر اثر انگشت DNA به طور کلی شامل مراحل زیر است: کسب تصویر ، پیش پردازش، تشخیص خط، تشخیص باند، عادی سازی و مقایسه اثر انگشت. در اینجا چند ابزار عالی برای تحلیل تصاویر اثر انگشت آورده شده است:

  • GelCompar II: یک ابزار نرم افزاری برای تجزیه و تحلیل و مقایسه الگوهای الکتروفورز. این نرم افزار ویژگی های پیشرفته و منحصر به فردی از جمله الگوریتم های فیلوژنتیک و ابعاد، روش های تأیید گروهی، تکنیک های کنترل کیفیت پایگاه داده، ابزارهای محافظت از GLP و پایگاه داده، ضبط تاریخ، سازگاری ODBC و SQL، ابزارهای اشتراک گذاری پایگاه داده، تبادل پایگاه داده مشتری و سرور از طریق اینترنت و موارد دیگر را ارائه می دهد.
  • GelQuant Pro: مجموعه ای از ابزارهای اصلی تجزیه و تحلیل برای برنامه های کمی برای تجزیه و تحلیل تصویر. این شامل ماژول های ژل الکتروفورز 1D و آنالیز وسترن بلات، آنالیز بلات آرایه/نقطه، قطعه شمارش کلونی و اندازه گیری نقطه اصلی 2D و تجزیه و تحلیل تصویر مبتنی بر ویژگی است.
  • PyElph: یک نرم افزار منبع باز پایتون برای تجزیه و تحلیل تصاویر ژل است که می تواند برای زیست شناسی مولکولی مختلف یا مطالعات ژنتیک استفاده شود. PyElph قادر به تجزیه و تحلیل تغییرات ژنتیکی مولکولهای DNA از گونه ها یا جمعیت های مختلف است.

منابع:

https://www.yourgenome.org/facts/what-is-a-dna-fingerprint

https://en.wikipedia.org/wiki/DNA_profiling

omicX launches a new and valuable resource: datasets »« What is protein function prediction?

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۸/۱۰/۲۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی