گروه لاوزی

برای علاقه مندان به زیست شناسی، سلامت و پزشکی

گروه لاوزی

برای علاقه مندان به زیست شناسی، سلامت و پزشکی

در حال حاضر راه پایدار و مقرون به صرفه برای ذخیره سازی واکسن های ویروسی برای هفته ها در یک زمان در دمای 40 درجه سانتیگراد توسعه یافته است.

روش جدید ترکیبی از مواد فعال در واکسن های موجود با ژل شیرین است، در حالی که آنها برای هشت هفته یا بیشتر، حتی در دمای بالا، زنده ماندند. این مقاله در نشریه علمی منتشر شده  تحت عنوان "تثبیت حرارتی واکسن های ویروسی در فیلم های شکر کم هزینه" منتشر شده است.

توسعه واکسن های مقاوم در برابر حرارت می تواند دسترسی واکسن را در سراسر جهان افزایش دهد. در مقاله، محققان دانشگاه مک مستر یک روش ساده و مقرون به صرفه برای تثبیت واکسن های زنده که مواد مورد تایید FDA را استفاده می کنند را مشخص می کنند.

"این، برای ما، کاربرد نهایی این فن آوری است،" نویسنده اصلی این مقاله وینسنت لوون، دکترا، استادیار مهندسی شیمی در دانشگاه مک مستر گفت. "تصور کنید که چیزی که ما در آزمایشگاه کار می کردیم می توانست روزی برای نجات جان مردم بسیار هیجان انگیز باشد".

محققان می گویند ترکیب واکسن و قندهای پولولان و ترهالوز - تقریبا به همان اندازه کرم و قندِ کافئین است. ترهلوز یک دی ساکارید است که معمولا به عنوان یک ماده ضد سرطان و تثبیت کننده استفاده می شود. پولولان یک پلی ساکارید با توانایی های فیلم سازی خوب است که در صنایع غذایی برای افزایش عمر مفید مواد غذایی استفاده می شود.

نویسندگان DNA واکسن های ویروسی (هرپس سیمپلکس نوع 2) و RNA (ویروس آنفلوانزا A) را در مخلوطی از پولولان و ترهالوز خشک کردند. واکسن زنده-ضعیف HSV-2 برای حداقل دو ماه نگهداری در دمای 40 درجه سانتیگراد، اثر خود را حفظ کرد، در حالی که واکسن آنفلوآنزا غیر فعال شده قادر به حفظ ایمنی زایی آن برای حداقل سه ماه نگهداری در دمای 40 درجه سانتیگراد بود. نویسندگان نوشتند که "این کار روشی ساده را ارائه می دهد که واکسن های حساس به حرارت را به واکسن های ترمو پایدار تبدیل می کند که نیازی به یخچال ندارند و در نتیجه به بهبود واکسن در سراسر جهان کمک می کنند."

روش جدید ذخیره سازی واکسن، اجزای فعال یک واکسن را در یک ظرف کوچک یک دوز با ترکیب ترکیبی قند و ژل متوقف می کند که خشک می شود تا واکسن را در آن قرار دهد. بعدها، پزشکان واکسن را با آب بازسازی می کنند و به طور معمول آنها را به بیماران تزریق می کنند


"اغلب مشکلات پیچیده راه حل های ساده ای دارند. میلر گفت: "فقط تیم درست می خواهد" "بهترین تحقیق از زمینه های ادغام می آید، زمانی که شما چیز دیگری را با شخص دیگری انجام می دهید که تنها نمی توانید انجام دهید."



محققان گفتند که این روش باعث ایجاد نور، دوام و دوزهای فشرده شده می شود که برای واکسن ابولا مناسب است، برای مثال در مناطق آسیب دیده آفریقا. حفظ زنجیره سرد مانع مهمی برای پیگیری مردم در مناطق دورافتاده و فقیر جهان است، جایی که زیرساخت های نگهداری و حمل و نقل واکسن ممکن است در دسترس نباشد. محققان می گویند چالش زنجیره ای سرد بسیار بزرگ است و در بعضی از مناطق، واکسن ها باید توسط شتر هایی که دارای مینی یخچال های خورشیدی هستند حمل شوند.  جمعیت هایی وجود دارد که هرگز واکسن دریافت نمی کنند.


این فرایند تنها هزینه های حاشیه ای برای تهیه واکسن را اضافه می کند و تقریبا تمام هزینه حمل آن را حذف می کند که می تواند 80 درصد کل هزینه تلقیح به حساب آید. "شما می توانید تمام انواع پول را برای توسعه یک واکسن صرف کنید، اما اگر در درجه حرارت بالا یک ساعت قبل از آنکه به دست کسی برسد غیر فعال شود مهم نیست." علی آشکار، نویسنده همکار، دکترا، DVM، استاد آسیب شناسی و پزشکی مولکولی متخصص ایمونولوژی، می گوید.

متیو میلر، استادیار گروه بیوشیمی و علوم زیست پزشکی که آزمایشگاه تخصصی پاتوژنهای ویروسی دارد، افزود: "اگر شما نمی توانید واکسن ها را به مکان هایی که مردم به آنها نیاز دارند برسانید، داشتن آن مزیتی ندارد."

مواد در مدیوم ذخیره سازی در حال حاضر توسط FDA تایید شده است، مسیر تجاری سازی ساده شده است. کارلوس فیلیپ، کارشناسی ارشد مهندسی شیمی در مک مستر، گفت: "تمام قطعات آماده هستند." "در واقع نسبت به تکنولوژی مورد نیاز برای ایجاد واکسن بسیار ساده است."

محققان با همکاری شریک تجاری برای رساندن تکنولوژی به بازار کار می کنند.


منبع: Genetic Engineering & Biotechnology News.com

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی