گروه لاوزی

برای علاقه مندان به زیست شناسی، سلامت و پزشکی

گروه لاوزی

برای علاقه مندان به زیست شناسی، سلامت و پزشکی


محققان موسسه Wellcome Sanger و دانشگاه کمبریج اثرات دوزهای کم تابش در مری موش را مورد بررسی قرار دادند.

این تیم متوجه شد که دوزهای کم تابش، تعداد سلول هایی با جهش در p53 را افزایش می دهد که یک تغییر ژنتیکی شناخته شده مرتبط با سرطان است. با این حال، دادن آنتی اکسیدان به موش ها قبل از تابش، رشد سلول های سالم را افزایش داد، که جایگزین سلول های جهش یافته p53 شده و از رقابت با آن خارج شد.

نتایج، که (18 ژوئیه 2019) در Cell Stem Cell منتشر شده نشان می دهد که دوزهای کم تابش، گسترش سلول های سرطانی را در بافت سالم ترویج می دهند. محققان توصیه می کنند که این خطر در ارزیابی ایمنی تابش در نظر گرفته شود. این مطالعه همچنین امکان توسعه اقدامات پیشگیرانه غیر سمی برای کاهش خطر ابتلا به سرطان را با تقویت سلول های سالم ما برای خارج ساختن سلول های با قابلیت سرطان و ریشه کن کردن آن ارائه می دهد.

هر روز ما در معرض انواع مختلف تابش یونیزاسیون، از جمله تابش طبیعی در خاک و سنگ، و روش های مهم پزشکی مانند سی تی اسکن و اشعه ایکس قرار می گیریم.

دوزهای کم تابش، مانند قرار گرفتن در معرض تصویربرداری پزشکی، ایمن در نظر گرفته می شوند، زیرا آنها آسیب DNA کمتری را ایجاد می کنند و به نظر می رسد اثر کمی روی سلامت درازمدت دارند. تا کنون، دیگر اثرات قرار گرفتن در معرض تابش های پایین مخفی باقی مانده است، بدین معنا که درک درستی از خطر در ارتباط با دوزهای کم تابش دشوار است.

محققان قبلا نشان داده اند که بافت های طبیعی ما، مانند پوست، میدان های نبرد هستند که سلول های جهش برای فضا در برابر سلول های سالم رقابت می کنند. همه ما سلول های جهش یافته با قابلیت سرطان در بافت های سالم را داریم، از جمله جهش های p53، که تعداد آن در حال افزایش است در حالی که ما پیر می شویم، اما در نهایت تعداد کمی سرطان تشکیل می دهند.

در این مطالعه جدید، محققان نشان می دهند که دوزهای کم تابش، شانس را به نفع سلول های جهش یافته در معرض سرطان در مری افزایش می دهند. محققان موسسه Sanger و همکاران آنها به موش ها 50 میلی گری دوز تابش معادل سه یا چهار سی تی اسکن دادند. در نتیجه، سلول های جهش یافته p53 سلول های سالم را از بین می برد.




دکتر دیوید فرناندز آنتوران، نویسنده اول از موسسه Wellcome Sanger گفت: بدن ما مجموعه ای از "بازی کلون ها" است - نبرد مداوم برای فضای بین سلول های طبیعی و جهش یافته است. ما نشان می دهیم که حتی دوز کم تابش، شبیه به سه CT اسکن می تواند شانس به نفع سلول های جهش یافته با سرطان را افزایش دهد. ما یک خطر بالقوه سرطان را به عنوان یک نتیجه از تابش که باید به رسمیت شناخته شود کشف کردیم".

محققان سپس یک آنتی اکسیدان خارج از بورس N-acetyl-cysteine (NAC) - قبل از قرار گرفتن در معرض همان میزان اشعه به موش دادند. این تیم کشف کرد که آنتی اکسیدان قدرت سلول های طبیعی را برای تخریب و ریشه کنی سلول های جهش یافته p53 افزایش می دهد.

با این حال، آنتی اکسیدان به تنهایی بدون قرار گرفتن در معرض تابش، به سلول های عادی برای مبارزه با کلونی های جهش یافته کمک نمی کند.


دکتر Kasumi Murai، نویسنده ای از موسسه Wellcome Sanger گفت: "دادن  آنتی اکسیدان به موش ها قبل از قرار گرفتن آنها در دوزهای کم تابش، قدرت سلول های سالم را برای مبارزه با سلول های جهش یافته در مری و ناپدید شدن آنها افزایش داد. ما نمی دانیم که اثر این درمان در بافت های دیگر چه می تواند باشد - این می تواند به سلول های سرطانی کمک کند که در جای دیگر قوی تر شوند. آنچه ما می دانیم این است که طبق مطالعات دیگر استفاده طولانی مدت از آنتی اکسیدان ها به تنهایی در جلوگیری از سرطان در افراد موثر نیست. "


پروفسور فیلی جونز، نویسنده اصلی از موسسه Wellcome Sanger و واحد سرطان MRC دانشگاه کمبریج، گفت: "روش های تصویربرداری پزشکی با استفاده از اشعه، مانند CT و اشعه ایکس، سطح بسیار پایین ریسک را دارند - به طوری کم که اندازه گیری دقیق آن سخت است. این تحقیق به ما کمک می کند تا بیشتر در مورد اثرات دوزهای کم تابش و خطراتی که ممکن است رخ دهد، درک کنیم. تحقیقات بیشتری برای درک اثرات در افراد ضروری است. "

تیم پیشنهاد می کند که این تحقیق نیز امکان توسعه درمان های پیشگیری از سرطان را برجسته می کند. با ساختن سلول های سالم، آنها به طور طبیعی از سلول های قادر به سرطان جلوگیری می کنند، بدون هیچ گونه عوارض جانبی برای بیمار.


منبع:

David Fernandez-Antoran, Gabriel Piedrafita, Kasumi Murai, Swee Hoe Ong, Albert Herms, Christian Frezza, Philip H. Jones. Outcompeting p53-Mutant Cells in the Normal Esophagus by Redox Manipulation. Cell Stem Cell, 2019; DOI: 10.1016/j.stem.2019.06.011

نظرات  (۱)

مطالب خیلی جالبی دارین

خوشحال میشم بهوبلاگ ما هم سر بزنید

پاسخ:
مطالب شما رو اتفاقا دنبال میکنم ممنونم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی