گروه لاوزی

برای علاقه مندان به زیست شناسی، سلامت و پزشکی

گروه لاوزی

برای علاقه مندان به زیست شناسی، سلامت و پزشکی





میکروسکوپ بیولوژیکی (BIOLOGICAL MICROCOSM) دستگاه جدید بدن-بر-روی-یک-تراشه می تواند چندین نوع مختلف از سلول های انسانی را نگهداری کند و می تواند به دانشمندان کمک کند تا به سرعت و به طور دقیق اثرات مورد نظر و غیر منتظره داروها را آزمایش کنند.




بر خلاف دستگاه های سنتی بدن-بر-روی-یک-تراشه که یک عضو واحد را شبیه سازی می کنند، تنظیم جدید شامل پنج اتاق برای ساخت انواع سلول های مختلف است که توسط کانال هایی یک محلول مواد مغذی با تقلید جریان خون به گردش در می آورند. محققان در 19 ژوئن 2019 در Science Translational Medicine در گزارشی به صورت آنلاین اعلام کردند که این اولین طرح بدن-بر-روی-یک-تراشه برای بررسی اینکه چگونه دارو و مواد شیمایی آن بر روی سلول های هدف و دیگر بافت ها تاثیر می گذارند.

جیم هیکمن، یک مهندس زیستی در Biotech شرکت Hesperos، در Orlando، Fla، که این تراشه را توسعه داده؛ می گوید: "تا کنون، قادر به اندازه گیری اثربخشی و سمیت در همان سیستم، روی یک حیوان بودیم." هیکمن می گوید یک سیستم بدن-بر-روی-یک-تراشه با سلول های انسانی می تواند اثرات دارویی را دقیق تر اندازه گیری کند. با استفاده از سلول های خود بیمار در دستگاه نیز ممکن است دانشمندان به آزمایش داروهای مختلف یا داروهای ترکیبی برای تعیین بهترین درمان برای آن فرد خاص کمک کنند.



مخلوط کردن و سازگاری بر خلاف دستگاه های سنتی موجود بر-روی-یک-تراشه که یک عضو را شبیه سازی می کنند، این مدل بدن-بر-روی-یک-تراشه دارای پنج حفره (پر از رنگ برای تجسم) است که می تواند با انواع مختلف سلول ها پر شود. این امر می تواند به محققان اجازه دهد در همان زمان آزمایش کنند که آیا یک داروی جانبی عوارض غیر منتظره ای بر اندام های مختلف مانند قلب یا کبد دارد.


هیکمن و همکارانشان بدن-بر-روی-یک-تراشه خود را با اندازه گیری اثرات داروهای مختلف بر روی سلول های سرطانی، و همچنین سلول های قلب و کبد آزمایش کردند. در یک دستگاه با سلول های سرطانی مغز استخوان، داروهای ایمتینیب و دیکلوفناک هر دو مانع رشد سلول های سرطانی می شوند، اما دیکلوفناک همچنین سلول های کبدی را کشت. در تنظیمات دیگر، داروی تاموکسیفن سلول های سرطانی پستان را از بین برد، اما تنها در صورت استفاده از وراپامیل داروی فشار خون، در برابر سلول های سرطانی فرجی مقاوم در برابر دارو کار کرد.


این آزمایشات یافته های آزمایش های بالینی گذشته داروهای ضد سرطان را تایید می کند. این نشان می دهد که یک بدن-بر-روی-یک-تراشه می تواند اثرات مفید و مضر دارو را افشا کند و کمک می کند تا دوز مناسب را تنظیم کنید. هیچ مورد تست لازم نیست.


منبع:

sciencenews.org


نظرات  (۱)

خیلی خوب بود موفق باشید 
پاسخ:
ممنونم همچنین.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی