گروه لاوزی

برای علاقه مندان به زیست شناسی، سلامت و پزشکی

گروه لاوزی

برای علاقه مندان به زیست شناسی، سلامت و پزشکی

اما آنهایی که به اندازه کافی بدشانس اند پس از مواجه شدن با   چتر دریایی غول پیکر Nemopilema nomurai  (که به نام چتر دریایی نومورا نیز شناخته می شود) ممکن است آرزو کنند که در ساحل می ماندند. اکنون، محققان در ACS 'Journal of Proteome Research سموم اصلی را که زهر کشنده برای برخی شناگران است، شناسایی کرده اند.

 


چتر دریایی نومورا که در آبهای ساحلی چین، کره و ژاپن یافت می شود می تواند تا 6.6 فیت قطر و تا 440 پوند وزن داشته باشد. این غول پیکر صدها هزار نفر در سال را نیش می زند و باعث درد شدید، قرمزی، تورم و در برخی موارد حتی شوک یا مرگ می شود. زهر چتر دریایی نوعی پیچیده از سموم متعدد است که برخی از آنها شبیه سموم موجود در موجودات دیگر مانند مارها، عنکبوتها، زنبورها و باکتریها است. رونگ فنگ لی، پنگچنگ لی و همکاران می خواستند مشخص کنند که کدام یک از سموم که در زهر چتر دریایی وجود دارد باعث مرگ می شود. این پاسخ می تواند به دانشمندان در تولید دارو برای مقابله با نیش چتر دریایی کمک کند.
محققان چتر دریایی N. nomurai را در سواحل دالیان چین به دست گرفتند و شاخکهای آنها را که حاوی زهر است جمع آوری کردند. آنها پروتئین های زهر را استخراج کرده و با استفاده از کروماتوگرافی، آنها را در بخش های مختلف تقسیم کردند. با تزریق هر بخش پروتئینی به موش ها، تیم آنچه که موجب  کشتن حیوانات میشود را شناسایی کرد. کالبد شکافی آسیب های قلب، ریه ها، کبد و کلیه موش ها را نشان داد. محققان از طیف سنجی جرمی برای شناسایی 13 پروتئین سموم مانند در این بخش کشنده استفاده کردند. برخی از پروتئین های چتر دریایی شبیه به آنزیم های مضر و پروتئین های موجود در مارهای سمی، عنکبوتها و زنبورها بودند. محققان می گویند، به جای اینکه هر سمی کشنده باشد، احتمالاً چندین سموم به طور هماهنگ برای ایجاد اثر کشندگی کار می کنند.

 

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۹/۰۳/۲۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی