گروه لاوزی

برای علاقه مندان به زیست شناسی، سلامت و پزشکی

گروه لاوزی

برای علاقه مندان به زیست شناسی، سلامت و پزشکی

 

 

 

 

11. در حالی که ما ممکن است نوشیدنی های انرژی زا را به عنوان یک روند جدید بدانیم، آنها تقریباً یک قرن وجود داشته اند. و اگر فکر می کنید که در آن روزها بسیار سالم تر از الان بودند، اشتباه می کنید. نوشیدنی های انرژی فروخته شده در دهه 1920 حاوی مقادیر زیادی کافئین و تورین نبودند، همانطور که اکنون انجام می دهند، اما در عوض، آنها حاوی انرژی واقعی - رادیوم بودند. یکی از مشهورترین نمونه ها RadiThor است که به راحتی رادیوم در آب حل می شد. با کمال تعجب، این نوشیدنی توسط یک قطره هاروارد، ویلیام جی. بیلی، که پزشک پزشکی نبود، ایجاد شده است. RadiThor به عنوان "درمانی برای مردگان زنده" و "سان شاین دائمی" تبلیغ شد.

12. صدها سال، تا دهه 1890، استفاده از بدن انسان به عنوان یک ماده در داروهای مختلف معمول بود. کدام بخش های انسانی برای درمان بیماری ها مورد استفاده قرار گرفت؟ خوب، تقریباً همه آنها به عنوان مثال، کبد انسان برای کسانی که از صرع رنج می برند، تجویز شد. اما متداول ترین آنها خون، چربی، استخوان و گوشت بود. در طول قرن شانزدهم و هفدهم میلادی، بسیاری از پزشکان به طور جدی داروهای جسد را برای بیماران خود تجویز می کردند. یکی از محبوب ترین روش های درمانی در آن روز، از مومیایی های قاچاق مصر بود. بقایای مومیایی شده معمولاً پودر شده و به عنوان درمانی برای صرع، کبودی و خونریزی مورد استفاده قرار می گرفت.

13. حجامت به عنوان یکی از قدیمی ترین روشهای پزشکی شناخته می شود و قدمت 3000 سال آن به مصر باستان باز می گردد. این روش در اروپا قرون وسطایی برای معالجه بیماری هایی مانند آبله، صرع و طاعون معمول بود. با این حال، به همین جا ختم نشد. حجامت معمولاً در طول قرن نوزدهم نیز انجام می شد و امروزه حتی امروزه نیز مورد استفاده قرار می گیرد. در اواخر قرن نوزدهم، وقتی که پزشکان سرانجام اعتراف کردند که کاهش جریان خون بدن می تواند خطرآفرین باشد و فواید بسیاری برای سلامتی نداشته باشد، این درمان بی اعتبار بود. حجامت یک بیمار را در معرض ایست قلبی، از دست دادن خون زیاد قرار می دهد و علاوه بر احتمال عفونت و کم خونی، می تواند فشار خون کم خطرناکی را ایجاد کند.

14. امروز، ما به خوبی از تأثیرات جدی جیوه بر سلامت آگاه هستیم. استنشاق بخار جیوه می تواند به اندام های داخلی بدن مانند ریه ها و کلیه ها آسیب برساند و حتی می تواند کشنده باشد. در صورت مصرف، نمکهای معدنی جیوه می توانند باعث سمیت کلیه شوند. با این وجود، در طول تاریخ، از این ماده شیمیایی برای تمدید عمر و حفظ سلامتی استفاده شده است. برای چند صد سال، جیوه ماده اصلی کلیدی در محصولات مختلفی بود که برای معالجه بیماری هایی نظیر مالیخولی، سفلیس و آنفلوانزا استفاده می شد.

15. آرسنیک یکی از قدیمی ترین داروهایی است که به دوران باستان باز می گردد. با این حال، حتی اگر خصوصیات سمی آرسنیک شناخته شده بود، از این ماده شیمیایی برای درمان بیماری های مختلف تا قرن 20 استفاده می شد. ترکیبات آرسنیک ترکیباتی در بسیاری از تنتورها، گلس ها و قرص ها بودند که برای درمان بیماری هایی مانند تریپانوزومیازیس یا "بیماری خواب" و سیفلیس استفاده می شدند.

16. ترپاناسیون، عمل حفاری، برش یا خراش یا سوراخ در جمجمه شخص، از زمان ماقبل تاریخ پیش آمده است. اعتقاد بر این است که یکی از قدیمی ترین روش های جراحی است، با این حال دانشمندان مطمئن نیستند چرا اجداد ما این عمل را انجام داده اند. در طب غربی، تا قرن نوزدهم، از ترپاناسیون به طور گسترده ای برای معالجه تروما سر استفاده می شد.

17.مصریان باستان با روشهایی که برای جلوگیری از بارداری های ناخواسته به کار می گرفتند واقعاً خلاق بودند. یکی از روشهای بسیار مشهور و مبتکرانه آنها، وارد کردن کود تمساح به داخل واژن بود. در حالی که هنوز مشخص نیست که آیا این روش در واقع کار کرده است، بدیهی است که چقدر غیر بهداشتی و خطرناک بوده است.

18.قبل از معرفی داروی موثر سل، از پلمباژ برای معالجه بیماری از دهه 1930 تا 1950 استفاده می شد. پزشکان معتقد بودند که یک ریه فرو ریخته شده سریعتر بهبود می یابد، بنابراین از روش پلمباژ برای ریزش اجباری ریه استفاده می کنند. در طی این روش، پزشک حفره ای را در زیر دنده های فوقانی ایجاد می کند و فضای آن را با موادی مانند توپ های لوسیت (اکریلیک)، توپ های پینگ پنگ، روغن ها، ورق های لاستیکی، موم پارافین یا گاز پانسمان پر می کند. با کمال تعجب، این درمان خطر عوارض را به همراه داشت. بسیاری از بیماران از خونریزی، عفونت و فیستول شدن (باز شدن غیر طبیعی بین دو عضو توخالی) برونش، آئورت، مری و پوست رنج می برد.

19.پیش از اختراع داروهای مؤثر در درد، افراد در طول تاریخ روشهای زیادی را برای کاهش درد خود امتحان کرده اند. یکی از شدیدترین و ناکارآمدترین درمان ها توسط مصری ها انجام شد. برای تسکین دندان درد، آنها موشهای مرده را خمیر می کنند و آنها را با بعضی از مواد دیگر مخلوط می کنند و در خمیر می گذارند، که سپس به دندان درد زده می شد.  طبق انتظار، خمیر کمک زیادی به درد نمی کرد، اما در عوض اغلب باعث عفونت می شد.

20. امروزه ما با همانژیوسکتومی به عنوان روشی که مستلزم برداشتن بخشی از زبان است، آشنا هستیم که بیشتر اوقات در مواردی مانند سرطان دهان انجام می شود. با این حال، برخی از مردم که در قرن 18 و 19 زندگی می کردند، به عنوان تلاشی برای اصلاح لکنت خود، تحت این رفتار وحشیانه قرار گرفتند. پزشکان معتقد بودند که زبان به دلیل مشکلات گفتاری مورد سرزنش قرار می گیرد، بنابراین آنها با روش بسیار ناکارآمد و گاه حتی کشنده ای برای تصحیح آن با جراحی روبرو شدند.
21. در قرن 18 ام برای درمان بیماری های مختلف، عمل تزریق دخانیات انجام شد. در آن روز ها، این روش برای بیماران مبتلا به سردرد، نارسایی تنفسی، سرماخوردگی یا گرفتگی شکم و غیره انجام شد. این روش حتی برای احیای افرادی که از تب حصبه یا وبا در حال مرگ بودند، استفاده می شد. اعتقاد بر این بود که نیکوتین می تواند غدد آدرنال بیمار را تحریک کند، آدرنالین تولید کند و آنها را زنده کند. با کمال تعجب، این روش تقریباً تاکنون کار نکرده است.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۹/۰۱/۰۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی