گروه لاوزی

برای علاقه مندان به زیست شناسی، سلامت و پزشکی

گروه لاوزی

برای علاقه مندان به زیست شناسی، سلامت و پزشکی

یک روش جدید تشخیص و درمان بیماری - بدون برش پوست

سه شنبه, ۷ خرداد ۱۳۹۸، ۱۲:۳۶ ب.ظ

محققان این تکنولوژی را در یک مطالعه منتشر شده در 15 می 2019 در  Science Advances توصیف کردند.

تکنولوژی به ما اجازه می دهد که بافت را به سرعت اسکن کنیم، و زمانی که یک ساختار مشکوک یا غیر طبیعی سلول را می بینیم، می توانیم عمل جراحی فوق العاده دقیق انجام دهیم و به صورت انتخابی از ساختار ناخواسته یا بیماری درون بافت، بدون برش به پوست، درمان کنیم. هوانگ، نویسنده مشترک پژوهش و همکار فوق دکترا در بخش درماتولوژی و علم پوست در UBC و BC Cancer.

هوانگ با مطالعه Zhenguo Wu، دانشجوی دکتری UBC، این تحقیق را انجام داد.


این دستگاه نوع خاصی از میکروسکوپ تحریک چند فتونی است که اجازه می دهد تصویربرداری از بافت زنده تا حدود یک میلی متر در عمق با استفاده از پرتو لیزر مادون قرمز فوق سریع انجام شود. آنچه که میکروسکوپ محققان را از تکنولوژی قبلی جدا می کند این است که قادر است نه تنها به صورت دیجیتالی بافت زنده را اسکن کند بلکه با افزایش شدت حرارت تولید شده توسط لیزر، بافت را درمان می کند.



هنگامی که برای درمان بیماری های پوست استفاده می شود، میکروسکوپ به متخصصان پزشکی اجازه می دهد محل دقیق ناهنجاری را مشخص کند، تشخیص دهد و بلافاصله درمان کند. این می تواند مورد استفاده برای درمان هر ساختار بدن باشد که نور به آن رسیده است و نیاز به درمان بسیار دقیق، از جمله اعصاب و یا عروق خونی در پوست، چشم، مغز و یا دیگر ساختار حیاتی دارد.

هاروی لویی، استاد گروه درماتولوژی و علم پوست در UBC و موسسه تحقیقات بهداشت کوستال ونکوور و متخصص پوست در BC Cancer، می گوید: "ما می توانیم مسیر عروق خونی را بدون تاثیر بر روی عروق و بافت های اطراف آن تغییر دهیم."

"برای تشخیص و اسکن بیماری مانند سرطان پوست، این می تواند انقلابی باشد."

محققان می خواستند تکنولوژی میکروسکوپ چند فتونی را چند منظوره تر کنند و همچنین دقت آن را افزایش دهند.

نویسنده ارشد حیشان زنگ، استاد درماتولوژی، آسیب شناسی و فیزیک در UBC و دانشمند برجسته Cancer BC، گفت: "ما می خواستیم قادر به شناسایی آنچه در زیر پوست از بسیاری از زوایای مختلف اتفاق می افتد و توانایی تصویر برداری از سایت های مختلف بدن باشیم."

"هنگامی که ما به این نتیجه رسیدیم، به این فکر افتادیم که آیا می توانیم این دستگاه تشخیصی را به یک دستگاه درمان تبدیل کنیم و فقط قدرت لیزر را تغییر دهیم."

نتایج فوق العاده هیجان انگیز بود.

زنگ گفت: "ما نه تنها برای دستیابی سریع به سرعت تصویر برداری که کاربردهای بالینی را ممکن می سازد، بلکه برای اولین بار این تکنولوژی را برای استفاده های درمانی توسعه دادیم."


محققان با چندین بخش UBC از جمله مهندسی مکانیک، مهندسی برق و چشم پزشکی همکاری کرده اند تا انواع مختلفی از تکنولوژی را توسعه دهند. اکتشاف شامل تحقیقاتی در زمینه توسعه یک نسخه مینیاتوری است که می تواند برای انجام آزمایشات میکروسکوپی و درمان در طی آندوسکوپی استفاده شود؛ روش غیر جراحی مورد استفاده برای بررسی دستگاه گوارش انسان با استفاده از آندوسکوپ، یک لوله انعطاف پذیر با نور و دوربین متصل به آن.

این کار توسط موسسه تحقیقات بهداشت کانادا، برنامه پژوهشی کلیدی ملی چین، بنیاد ملی علوم طبیعی چین، بنیاد درماتولوژی کانادا، بنیاد بیمارستان VGH و UBC و صندوق خدمات اجتماعی کارکنان BC Hydro پشتیبانی شد.


منبع:

Materials provided by University of British Columbia. Note: Content may be edited for style and length.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی