گروه لاوزی

برای علاقه مندان به زیست شناسی، سلامت و پزشکی

گروه لاوزی

برای علاقه مندان به زیست شناسی، سلامت و پزشکی

پسر یا دختر؟ این در ژن پدر است

شنبه, ۴ خرداد ۱۳۹۸، ۰۵:۵۲ ب.ظ


کار کری گلاتلی، یک دانشمند تحقیق در دانشگاه، نشان داده است که مردان گرایش به داشتن پسران بیشتر یا دختران بیشتر را از والدین خود به ارث می برند. این به این معنی است که یک مرد با برادران زیاد احتمال بیشتری دارد که پسر داشته باشد، در حالی که مردی با خواهر زیاد احتمال بیشتری دارد که دختر داشته باشد.

این تحقیق شامل بررسی 927 درخت خانوادگی حاوی اطلاعات مربوط به 556،387 نفر از شمال امریکا و1600 نفر از اروپا بود.

"مطالعه درخت خانواده نشان داد که شما احتمال داشتن یک پسر یا یک دختر را به ارث برده اید. اکنون می دانیم که اگر مردان دارای برادران بیشتری باشند، احتمال بیشتری دارند که پسر داشته باشند اما احتمال بیشتری دارند که دختر بیشتری داشته باشند اگر خواهران بیشتری داشته باشند. با این حال، در زنان، شما نمی توانید آن را پیش بینی کنید، "آقای گلاتلی توضیح می دهد.

مردان جنسیت یک نوزاد را تعیین می کنند، بسته به اینکه اسپرم آنها کروموزوم X یا Y را حمل می کند. یک کروموزوم X همراه با کروموزوم X مادر برای ایجاد یک دختر بچه (XX) و یک کروموزوم Y با ترکیب مادر، پسر (XY) ایجاد خواهد شد.


مطالعه دانشگاه نیوکاسل نشان می دهد که یک ژن که هنوز کشف نشده هست کنترل می کند اسپرم مرد دارای کروموزوم X بیشتر یا Y بیشتر است که بر جنس فرزندانش اثر می گذارد. در مقیاس بزرگتر، تعداد مردان با اسپرم X بیشتر در مقایسه با تعداد مردان با اسپرم Y بیشتر، نسبت جنسیت کودکان متولد شده در هر سال را تحت تاثیر قرار می دهد.




پسر یا دختر؟

یک ژن متشکل از دو قسمت است که به نام آلل شناخته می شود و یکی از هر پدر و مادر به ارث می رسد. در مقاله خود، آقای گلاتلی نشان می دهد که احتمال دارد مردان دارای دو نوع مختلف آلل باشند، که در نتیجه سه ترکیب ممکن در یک ژن هست که نسبت اسپرم X و Y را کنترل می کند؛

  • مردان با ترکیب اول، به نام mm، اسپرم Y بیشتر تولید و پسران بیشتری دارند.
  •  دوم، به نام Mf، تعداد تقریبا مساوی اسپرم X و Y تولید می کند و تعداد تقریبا برابر پسر و دختر دارند.
  • سوم، به نام FF تولید اسپرم X بیشتر و دختر بیشتری دارد.


ژن که از هر دو والدین منتقل می شود، باعث می شود که برخی از مردان پسران بیشتر و برخی دختران بیشتری داشته باشند، ممکن است توضیح دهد که چرا تعداد مردان و زنان تقریبا در یک جمعیت متعادل است. اگر مردان بیش از حد در جمعیت وجود داشته باشند، به عنوان مثال، زنان به راحتی می توانند یک همسر پیدا کنند، به طوری که مردانی که دختران بیشتری دارند بیشتر از ژن هایشان منتقل می شوند و نسل های بعد بیشتر به دنیا می آیند "،  محقق دانشگاه نیوکاسل آقای گلاتلی می گوید.


پسران بیشتر پس از جنگ به دنیا آمدند

در بسیاری از کشورها که در جنگهای جهانی جنگیدند، تعداد ناگهانی پسران متولد شد. سال پس از جنگ جهانی اول به پایان رسید، برای هر 100 دختر در انگلستان، دو پسر اضافی در مقایسه با سال قبل از جنگ متولد شد. ژنی که آقای گلاتلی در تحقیق خود توضیح داده است، می تواند توضیح دهد که چرا این اتفاق افتاد.

همانطور که شانس به نفع مردان با پسران بیشتری بود که پسرش از جنگ باز می گشت، این پسران به احتمال زیاد پدر پسران خودشان بودند، به این دلیل که این گرایش را از پدرانشان به ارث برده بودند. در مقابل، مردان با دختران بیشتری ممکن است تنها پسران خود را در جنگ از دست داده باشند و این پسران احتمالا پدر دختران هستند. این نشان می دهد که چرا مردان که از جنگ جان سالم به در بردند بیشتر احتمال دارد که فرزندان پسر داشته باشند، که منجر به رونق کودک پسر شد.


در بسیاری از کشورها، از زمانی که پرونده ها نگهداری می شوند، پسران بیشتر از دختران متولد شده اند. برای مثال، در انگلستان و ایالات متحده، در حال حاضر حدود 105 مرد متولد شده برای هر 100 زن وجود دارد.

این به خوبی تایید شده است که مردان بیشتر در دوران کودکی می میرند و قبل از اینکه به اندازه کافی سالخوردگی داشته باشند. بنابراین به همان شیوه که ژن ممکن است پسران بیشتری را بعد از جنگ به دنیا بیاورد، ممکن است باعث ایجاد بیشتر پسران در هر سال شود.

ژن چگونه کار می کند؟



درخت ها (بالا) نشان می دهد که ژن چگونه کار می کند. این یک مثال ساده است، که در آن مردان یا تنها پسر دارند، یا فقط دختر و یا تعداد یکسانی از هرکدام، هرچند در حقیقت این برش کمتر واضح است. این نشان می دهد که گرچه ژن در زنان تاثیری ندارد، آنها همچنین ژن را حمل می کنند و به فرزندان خود انتقال می دهند.

در اولین درخت خانواده (A) پدربزرگ mm است، بنابراین تمام فرزندانش مرد هستند. او تنها بر روی آلل m عبور می کند، به طوری که فرزندانش احتمال بیشتری دارند که ترکیبی از آلل های mm را داشته باشند. در نتیجه، این پسران نیز ممکن است فقط پسران داشته باشند (همانطور که نشان داده شده است). نوه ها ترکیب آلل های mf را دارند، زیرا آنها یک m از پدر و یک f از مادر خود به ارث برده اند. در نتیجه تعداد دختران و پسران (نوه های بزرگ) برابر است.

در درخت دوم (B)، پدربزرگ FF است، بنابراین تمام فرزندان او زن هستند، آنها ترکیب FF از آلل دارند به دلیل  اینکه پدر و مادر هر دو FF هستند. یکی از بچه های زن بچه های خود را از یک مرد با ترکیب آلل های mm دارد. این نر جنسیت کودکان را تعیین می کند، بنابراین نوه ها همه مرد هستند. نوه ها ترکیبی از آلل mf را تشکیل می دهند، زیرا آنها یک m از پدر و یک f از مادر خود به ارث برده اند. در نتیجه تعداد دختران و پسران (نوه های بزرگ) برابر است.


منبع:

Gellatly et al. Trends in Population Sex Ratios May be Explained by Changes in the Frequencies of Polymorphic Alleles of a Sex Ratio Gene. Evolutionary Biology, Dec 11, 2008; DOI: 10.1007/s11692-008-9046-3

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی