گروه لاوزی

برای علاقه مندان به زیست شناسی، سلامت و پزشکی

گروه لاوزی

برای علاقه مندان به زیست شناسی، سلامت و پزشکی


تنها با داشتن بهداشت دهان و دندان خوب، از ایجاد حفره های دندانی جلوگیری نمی کنید، محققان دانشگاه برگن ارتباط مستقیمی بین بیماری لثه و بیماری آلزایمر پیدا کرده اند.

محققان مشخص کرده اند که بیماری لثه (
ژنژیویت) نقش تعیین کننده ای در ایجاد آلزایمر دارد.

محقق پیتر میدل در آزمایشگاه تحقیقاتی Broegelmanns، گروه علوم بالینی، دانشگاه برگن (UiB) می گوید: "ما بر اساس شواهد مبتنی بر DNA کشف کردیم که باکتری هایی که باعث ایجاد لثه می شوند از دهان به مغز منتقل می شوند."

باکتری پروتئینی تولید می کند که سلول های عصبی را در مغز تخریب می کند که به نوبه خود منجر به از دست دادن حافظه و در نهایت آلزایمر می شود.


دندان های خود را برای حافظه بهتر بشویید.

میدل اشاره می کند که باکتری تنها باعث آلزایمر نمی شود، اما حضور این باکتری ها خطر ابتلا به بیماری را به طور قابل ملاحظه ای افزایش می دهد و همچنین در پیشرفت سریع بیماری تاثیر دارد. با این حال، خبر خوب این است که این مطالعه نشان می دهد که می توانید برای کاهش سرعت آلزایمر کارهایی انجام دهید.

"دندان های خود را بشویید و از نخ دندان استفاده کنید." میدل اضافه می کند که مهم است که اگر شما در معرض ژنژیویت هستید و آلزایمر در خانواده تان داشته باشید، به طور منظم به دندانپزشک خود بروید و دندان هایتان را به درستی تمیز کنید.

داروی جدید در حال توسعه است.

محققان قبلا کشف کرده اند که باکتری هایی که باعث ایجاد
ژنژیویت می شوند، می توانند از دهان به مغز منتقل شوند، در حالی که آنزیم های مضر آنها تخریب می شوند، می توانند سلول های عصبی مغز را از بین ببرند. در حال حاضر، برای اولین بار، میدل دارای شواهد DNA برای این فرآیند از مغز انسان است. میدل و همکارانش 53 نفر را با آلزایمر بررسی کردند و آنزیم را در 96 درصد موارد کشف کردند. به گفته میدل، این دانش به محققان امکان جدیدی برای حمله به بیماری آلزایمر می دهد.

"ما موفق به توسعه دارویی شده ایم که آنزیم های مضر را از باکتری ها متوقف می کند، و توسعه آلزایمر را به تعویق می اندازد. ما در حال برنامه ریزی برای آزمایش این دارو در اواخر سال جاری هستیم، پیتر میدل می گوید.

منبع:

Stephen S. Dominy, Casey Lynch, Florian Ermini, Malgorzata Benedyk, Agata Marczyk, Andrei Konradi, Mai Nguyen, Ursula Haditsch, Debasish Raha, Christina Griffin, Leslie J. Holsinger, Shirin Arastu-Kapur, Samer Kaba, Alexander Lee, Mark I. Ryder, Barbara Potempa, Piotr Mydel, Annelie Hellvard, Karina Adamowicz, Hatice Hasturk, Glenn D. Walker, Eric C. Reynolds, Richard L. M. Faull, Maurice A. Curtis, Mike Dragunow, Jan Potempa. Porphyromonas gingivalis in Alzheimer’s disease brains: Evidence for disease causation and treatment with small-molecule inhibitors. Science Advances, 2019; 5 (1): eaau3333 DOI: 10.1126/sciadv.aau3333



نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی