گروه لاوزی

برای علاقه مندان به زیست شناسی، سلامت و پزشکی

گروه لاوزی

برای علاقه مندان به زیست شناسی، سلامت و پزشکی

بچه های کنجکاو: ماهی ها چگونه می خوابند؟

سه شنبه, ۲۶ آذر ۱۳۹۸، ۰۴:۱۹ ب.ظ

تقریباً همه حیوانات می خوابند. خواب برای طراوت ذهن و بدن بسیار مهم است. وقتی می خوابیم، چشم هایمان را می بندیم و مدت طولانی بی حرکت هستیم. ممکن است کمتر از آنچه اتفاق می افتد آگاه باشیم و تنفس مان کند شود. بعضی از افراد خواب بسیار سنگین دارند و خیلی باید تلاش کنید تا از خواب بیدار شوند!

ماهی ها پلک ندارند - به آنها در زیر آب احتیاج ندارند زیرا گرد و غبار نمی توانند در چشمانشان بیایند. اما ماهی ها هم می خوابند. برخی در طول روز می خوابند و فقط شب ها بیدار می شوند، در حالی که برخی دیگر شب ها می خوابند و در طول روز بیدار می شوند (درست مثل من و شما).

 

 

چگونه ماهی می داند چه موقع وقت خواب است؟

گفتن وقتی که ماهی ها در خواب هستند بسیار آسان است: آنها بدون حرکت، اغلب در پایین یا در نزدیکی سطح آب قرار دارند. آنها نسبت به چیزهایی که در اطرافشان اتفاق می افتد آهسته پاسخ می دهند، یا ممکن است اصلاً جواب ندهند. اگر آبشش های آنها را تماشا کنید، متوجه خواهید شد که آنها خیلی آرام تنفس می کنند. 
افرادی که تنگ ماهی در خانه دارند می دانند که وقتی چراغ ها در شب خاموش می شوند، ماهی ها بسیار کم فعالیت تر می شوند. اگر در وسط شب یک چراغ روشن کنید، خواهید دید که چگونه هستند.

مانند انسان ها، ماهی ها یک ساعت داخلی دارند که به آنها می گوید چه موقع باید کارهایی مانند خواب و خوردن را انجام دهند. بنابراین حتی اگر به طور اتفاقی شبها چراغ را روشن کنید، ممکن است ماهی ساکن باشد و به هر حال بخوابد.

 

 

بعضی از دانشمندان خواب ماهی هایی را که در غارهایی که همیشه تاریک هستند مطالعه کرده اند. حتی در برخی از این گونه ها زمان کم فعالیتی وجود دارد که دقیقاً مانند خواب به نظر می رسد. البته طلوع خورشید و غروب خورشید در غارها وجود ندارد بنابراین ریتم آنها غالباً با ماهی هایی که زیر نور آفتاب در سطح زندگی می کنند متفاوت است.

برخی از ماهی ها مانند ماهی تن و برخی از کوسه ها باید تمام مدت شنا کنند تا بتوانند نفس بکشند. به احتمال زیاد این ماهی ها دقیقاً مانند دلفین ها با نیمی از مغز می خوابند.
ماهی های طوطی شبانه یک پیله مخاطی ایجاد می کنند - یک کیسه خواب ناخوشایند و چسبناک که ممکن است آنها را از انگل هایی که هنگام خواب به آنها حمله می کنند محافظت کند.

ماهی ممکن است مانند آدم ها خواب ببینند!

فرد از خود سؤال می کند که آیا ماهی خواب می بیند یا نه. تاکنون پاسخی برای این سؤال نداریم اما فیلم های ویدئویی اخیر از یک اختاپوس خواب در حال تغییر رنگ است و این نشان می دهد که شاید در خواب در حال پنهان شدن از یک شکارچی یا دزدیدن طعمه خود باشند (به همین دلیل است که هشت پا وقتی بیدار می شود تغییر رنگ می دهد).
باور کنید یا نه، خواب ماهی مورد مطالعه قرار می گیرد تا به ما در درک بهتر خواب افراد کمک کند. در اکثر این مطالعات از گورخرماهی استفاده شده است و سعی می شود مواردی مانند تأثیر کمبود خواب (کمبود خواب)، بی خوابی (مشکل در خوابیدن) و ریتم شبانه روزی (چرخه خواب) را درک کنید.

 

منبع:
The Conversation

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۸/۰۹/۲۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی