گروه لاوزی

برای علاقه مندان به زیست شناسی، سلامت و پزشکی

گروه لاوزی

برای علاقه مندان به زیست شناسی، سلامت و پزشکی


نوروویروس علت اصلی شیوع بیماری های ناشی از مواد غذایی است که 58 درصد از همه شیوع آن را تشکیل می دهد و سالانه 685 میلیون مورد آن را در سراسر جهان به وجود می آورد. هیچ درمان مؤثر در برابر آنها وجود ندارد. دانستن ساختار پیچیده لایه بیرونی نوریوویروسها، کپسید، که اجازه می دهد ویروس به میزبان انسانی خود متصل شود، می تواند در توسعه واکسن کمک کند.

در واکسن، آنتی بادی های خاص، کپسید ها را تشخیص می دهند و به آنها متصل می شوند تا دیگر با سلول های انسانی ارتباط برقرار نکنند. جیم یونگ، همکار پسا دکترا در آزمایشگاه دکتر لمور جاشوا-تور در آزمایشگاه Cold Spring CSHL) Harbor) گفت: "ما باید درک کنیم که شکل کپسید نوروویروس و تفاوت شکل بین گونه های مختلف چگونه است."



یونگ و جاشوا-تور رهبری یک تیم برای حل ساختارهای با وضوح بالا از چهار نوع مختلف نوروویروس با استفاده از میکروسکوپ کرایو الکترونی را رهبری می کنند. این به آنها اجازه داد تا معماری پیچیده پوسته های ویروس را با کیفیت بالا ببینند. یافته های آنها در مجله PNAS منتشر شده است.

یونگ بینش جدیدی پیدا کرد که می توانست در هدایت توسعه درمان به منظور مبارزه با عفونت نوروویروس کمک کند. "پیش از این تصور می شد که پوسته های نوروویروس موجود در مجموعه های مجزا از 180 بلوک ساختمان و 90 سنبله سطحی هستند. آنچه که ما متوجه شدیم مخلوط غیر منتظره ای از اندازه و شکل پوسته های مختلف بود. ما فرم کوچکتری یافتیم که فقط شامل 60 بلوک ساختمان با 30 سنبله سطحی جدا از هم بود. همچنین پوسته بزرگتر متشکل از 240 بلوک ساختمان با 120 سنبله سطحی ساخته شده که به طور قابل توجهی بالای پوسته قرار گرفته است و همچنین معماری دو لایه ای است که می تواند متفاوت با سلول های انسانی تقابل داشته باشد ".

سنبله های پوسته با میزبان ارتباط برقرار می کنند. یونگ دریافت که فاصله و جهت گیری سنبله ها در میان گونه های مختلف نوروویروس متفاوت است. یونگ توضیح داد: "این بدان معنی است که هر سویه با سلول های انسانی متفاوت است." واکسن ها باید به گونه ای طراحی شوند تا تنوع در میان گونه ها و شکل های ساختاری را در نظر بگیرند. "


منبع:

James Jung, Timothy Grant, Dennis R. Thomas, Chris W. Diehnelt, Nikolaus Grigorieff, Leemor Joshua-Tor. High-resolution cryo-EM structures of outbreak strain human norovirus shells reveal size variations. Proceedings of the National Academy of Sciences, 2019; 201903562 DOI: 10.1073/pnas.1903562116

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی