گروه لاوزی

برای علاقه مندان به زیست شناسی، سلامت و پزشکی

گروه لاوزی

برای علاقه مندان به زیست شناسی، سلامت و پزشکی

همه گیاهان برای شما مناسب نیستند.

چهارشنبه, ۸ آبان ۱۳۹۸، ۰۶:۰۲ ب.ظ

 

پیام آنها: همه گیاهان برای شما مناسب نیستند.

این امر به ویژه در مورد افرادی که دچار سوء تغذیه یا وابسته به یک گیاه واحد هستند صادق است. اما دانشمندان هشدار می دهند که علاقه روزافزون به مواد غذایی برای خوراکی های وحشی خطر را برای افراد کشورهای ثروتمند نیز ایجاد می کند، به خصوص که ممکن است برخی از گیاهان با تغییر وضعیت آب و هوا سمی تر شوند. پیتر اسپنسر، استاد عصب شناسی دانشکده پزشکی OHSU و عضو هیئت علمی وابسته به انستیتوی علوم بهداشت حرفه ای اورگان OHSU گفت: "نکته اصلی این است که گیاهان و قارچ ها به سود ما نیستند. آنها باید از خود دفاع کنند."  "آنها انواع سیستم های دفاعی شیمیایی را دارند که باعث می شود وزارت دفاع با خجالت در تلاش های قبلی خود سرخ شود."

 

دانشمندان OHSU در بررسی جدیدی که در مجله محیط زیست نورولوژی منتشر شده است، گیاهان با پتانسیل سمی عصبی در افراد سوء تغذیه در سراسر جهان را برجسته کردند.

این مطالعه به طور مشترک توسط اسپنسر به همراه نویسنده اول والری پالمر، مربی عصب شناسی، و دزیره تسلا-کتومبای، استاد عصب شناسی در دانشکده پزشکی OHSU انجام شد.

در آن دانشمندان گروه چهار جانبه از گیاهان را که افراد سوء تغذیه را در سراسر جهان بیمار می کنند یا می کشند، فهرست می کنند.

آنها می نویسند: "اثرات عصبی منفی وابستگی مواد غذایی به اجزای گیاهی با پتانسیل سمی یک مسئله بهداشتی قابل توجه جهانی است."

 

محققان اثرات عصبی احتمالی میوه درخت ackee، بومی همیشه سبز در غرب آفریقا و مورد علاقه جامائیکا را فهرست بندی کردند. میوه لیکی lychee، یک میوه گرمسیری خوشمزه از جنوب آسیا است که اکنون در سراسر جهان خورده می شود. گراسپی grasspea، یک حبوبات سرشار از پروتئین است که در قاره هند و شاخ آفریقا خورده می شود. و کاساوا cassava، گیاهی که ریشه و برگ آن در سراسر صحرای جنوبی مصرف می شود.

اگرچه این گیاهان برای میلیون ها نفر غذا تهیه می کنند، دانشمندان روش هایی را که توسط آنها می تواند به سرعت و به طور چشمگیری بر عملکرد مغز تأثیر بگذارد، توضیح می دهند و یا در مورد کاساوا و گراسپی، به تدریج بیماری فلج را القا می کنند. بحران مقدار محصول گیاهی مصرفی است؛ سلامتی ضعیف مردم که آن را می خورند؛ و در دسترس بودن نسبی هر یک از این گیاهان به دلیل فقر، گرسنگی و به طور فزاینده تغییرات آب و هوایی.

 

 

 

 

کاساوا نمونه بارز است.

بسیاری از مردم آفریقا به کاساوا به عنوان منبع اصلی مواد غذایی اعتماد می کنند زیرا در خاک های خشک به خوبی رشد می کند. اما هنگامی که در اثر خشکسالی تحت تأثیر قرار می گیرد، غلظت دفاعی شیمیایی آن افزایش می یابد در همان زمان آب برای شستن فاکتورهای سمی از آن کم دارد. کسانی که به کاساوا وابسته هستند، یک مبارزه برگشت ناپذیر برای پیاده روی دارند.

Tshala-Katumbay، که با کمال میل خوردن ریشه کاساوا را به عنوان کودکی که در جمهوری دموکراتیک کنگو بزرگ شده است، به یاد می آورد، دو دهه گذشته را در حال همکاری با جوامع محلی در DRC برای کاهش قرار گرفتن در معرض سموم گیاه است. اگرچه با استفاده از روشهای دقیق تهیه غذا می توان میزان سمیت کاساوا را کاهش داد، اما مصرف زیاد آن باعث می شود که از بین بردن کلی خطر آن مشکل شود.

 

تسلا-کاتومبای گفت: "حتی اگر یک ماده سمی با دوز کم باشد، قرار گرفتن در معرض تجمعی ممکن است اثرات طولانی مدت داشته باشد."

پالمر و اسپنسر ده ها سال از تحقیقات خود را در این زمینه و آزمایشگاه در زمینه گراسپی متمرکز کرده اند، یک حبوبات خوشمزه است که همچنین باعث ایجاد لرزش، ضعف عضلات و حتی فلج در افرادی می شود که برای تغذیه به آن وابسته هستند. قبل از اینترنت، پالمر گروهی از دانشمندان در سراسر جهان را با طیف وسیعی از تخصص از جمله گیاه شناسی، زیست شناسی و شیمی تشکیل داد تا گونه های کم سمی از این حبوبات با ارزش و سازگار با محیط زیست داشته باشد.

متأسفانه، پالمر گفت، با گرم شدن آب و هوا و افزایش جمعیت جهانی، به ویژه در کشورهای کم درآمد، ممکن است مردم به طور فزاینده ای در معرض گیاهان بالقوه سمی قرار بگیرند.

 

وی گفت: "این بسیار نگران کننده است، به ویژه به این دلیل که در آینده افراد زیادی نیاز به تکیه بر این محصولات زراعی دارند."

محققان OHSU در حالی که روی نوروتوکسین ها در سراسر جهان متمرکز هستند، در تلاشند تا سلامت انسانها را در کشورهای در حال توسعه بهبود بخشند و ضمن درک علمی درباره نوروتوکسین های تأثیرگذار بر مردم حتی در کشورهای ثروتمند مانند ایالات متحده، تلاش می کنند. اسپنسر با توجه به تمام تلاشهای انجام شده برای کشف ژنوم انسان، "قرار گرفتن در معرض" - غذایی که می خوریم، هوایی که تنفس می کنیم، مواد شیمیایی را که ناخواسته در معرض آن قرار گرفته ایم، معتقد است - به همان اندازه در تعیین سلامت انسان و جلوگیری از بیماری مهم است.

اسپنسر گفت: "پیشگیری از بیماری مغز هدف اصلی ما - جستجوی و درک علل شیمیایی بیماری و به حداقل رساندن قرار گرفتن در معرض آدمی است."

 

 

منبع:

V.S. Palmer, D.D. Tshala-Katumbay, P.S. Spencer. Plants with neurotoxic potential in undernourished subjects. Revue Neurologique, 2019; DOI: 10.1016/j.neurol.2019.07.015

 

 

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۸/۰۸/۰۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی