گروه لاوزی

برای علاقه مندان به زیست شناسی، سلامت و پزشکی

گروه لاوزی

برای علاقه مندان به زیست شناسی، سلامت و پزشکی

بر این اساس، مرگ و میر قلب و عروق حتی در مراحل اولیه CKD افزایش می یابد. در عموم جوامع و در بیماران مبتلا به CKD، سطح بالایی از کلسترول لیپوپروتئین کم چگالی (LDL-C) در شروع و پیشرفت ضایعات عروقی آترواسکلروتیک بسیار مهم است. علاوه بر این، نشان داده شده است که تجمع LDL در دیواره عروق مستعد ابتلا به تغییر پس از ترجمه است، به عنوان مثال، با اکسیداسیون و یا کربامیلاسیون، که به ویژه به بیماران مبتلا به CKD مربوط است.


کاهش LDL-C با استفاده از استاتین ها و یا ازتیمایب نشان دهنده استاندارد طلایی درمان با کاهش چربی خون با مجموعه ای از شواهد زیادی از چندین آزمایش بزرگ بالینی است. استاتین درمانی باعث کاهش موارد حوادث قلبی و عروقی در بیماران مبتلا به اختلال عملکرد کلیه می شود، در حالی که شواهدی از بیماران برای درمان همودیالیز ضعیف است. علاوه بر این، کاهش عملکرد کلیه ممکن است عامل خطر برای نتایج ناگوار مربوط به استاتین مانند مایوپاتی باشد.




مهار پروپروتئین کانورتاز سابتیلیسین-ککسین تیپ 9 سرین پروتئاز (PCSK9) نشان دهنده یک ابزار جدید کاهش چربی است که به طور مستقیم متابولیسم LDL کبدی را مدولار می کند. پروتئین PCSK9 بیان LDL -گیرنده(LDLR) را در سطح سلول های کبدی کاهش می دهد و در نتیجه، جذب سلولی LDL را کاهش می دهد و از این طریق باعث از بین رفتن آن از گردش خون می شود. در حال حاضر آنتی بادی مونوکلونال evolocumab و alirocumab مهار کننده PCSK9 را تایید می کنند. علیرغم درمان استاتین قابل تحمل، آنها به طور موثر سطح پلاسما LDL-C را بدون هیچ گونه عوارض جانبی مضر کاهش می دهند.


علاوه بر این، در آزمایشات حاصل از کار بالینی، هر دو آنتی بادی اثبات شده اند که باعث کاهش موارد حوادث قلبی و عروقی می شوند. به طور قابل توجهی، ظرفیت کاهش LDL مستقل از عملکرد کلیه بود و همچنین در افرادی که دارای CKD متوسط بودند کارآمد بود. با این حال، بیماران مبتلا به  عملکرد به شدت ضعیف کلیه، جمعیتی که بیشترین خطر قلبی عروقی را دارند، از این آزمایش ها حذف شدند. ارتباط اثرات مستقل LDL از مهارکننده های PCSK9 از قبیل کاهش میزان لیپوپروتئین (a) یا دیس لپیدمی مؤثر در بیماران مبتلا به سندرم نفروتیک باید تعیین شود.


"به ویژه، در بیماران مبتلا به CKD پیشرفته، هزینه های سالانه بالا در درمان با مهارکننده های PCSK9 باید با توجه به شواهد ضعیف برای یک مزیت متعادل شود." Thimoteus Speer، نویسنده مسئول بررسی PCSK9 در بیماری کلیوی، توضیح می دهد. "مطالعات خاص در بیماران مبتلا به CKD اجباری برای اثبات اثر بخشی و ایمنی مهارکننده های PCSK9 و تعیین توانایی آنها در بهبود نتایج در این بیماران می باشد."


منبع:

https://medicalxpress.com


اطلاعات بیشتر:


David Schmit et al, Proprotein convertase subtilisin/kexin type 9 in kidney disease, Nephrology Dialysis Transplantation (2019). DOI: 10.1093/ndt/gfz122


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی