گروه لاوزی

برای علاقه مندان به زیست شناسی، سلامت و پزشکی

گروه لاوزی

برای علاقه مندان به زیست شناسی، سلامت و پزشکی

 

تحقیقات جدید منتشر شده در 20 اوت در مجله دسترسی آزاد PLOS Biology نشان می دهد که چرا: مرحله جنسی از چرخه زندگی انگل نیاز به اسید لینولئیک، یک ماده مغذی/ لیپید موجود در سطوح منحصر به فرد بالا در گربه ها دارد، زیرا گربه ها فاقد آنزیم اصلی برای شکستن آن هستند. این یافته توسط برونو مارتورلی دی جنوا و لورا نول از دانشگاه ویسکانسین مادیسون و همکارانش احتمالاً در توسعه درمانها به کاهش انتشار انگل از گربه ها به همراهان انسانی خود کمک می کند. همچنین فرصتی برای جلوگیری از استفاده از گربه ها برای تحقیقات توکسوپلاسما ارائه می دهد.

 

 

توکسوپلاسما می تواند در هر پستانداری از جمله انسان به طور غیرعادی زندگی کند. اما این گامت ها (سلول های جنسی) را فقط در گربه ها تشکیل می دهد، محدودیتی که مدت هاست به رسمیت شناخته شده است، اما دلیل آن درک نشده است. نویسندگان مشکوک بودند که هنگام تولید مثل عفونت در شرایط آزمایشگاهی و مشاهده نکردن رشد جنسی، چیزی از دست رفته است. مشخص شده است که قارچ ها برای رشد جنسی به اسید لینولئیک نیاز دارند. برای آزمایش نیاز توکسوپلاسما به همان لیپید، آنها ارگانوئیدهای روده ای گربه را تولید کردند - مدلهای "لوله آزمایش" سه بعدی که چندین خاصیت اساسی با روده واقعی دارند - و نشان دادند که اسید لینولئیک برای تولید مثل جنسی انگل مورد نیاز است. گربه ها فاقد آنزیمی به نام delta-6-desaturase هستند، که تبدیل اسید لینولئیک به اسید آراشیدونیک را کاتالیز می کند و برای مقادیر عجیب و غریب اسید لینولئیک در روده گربه به شمار می رود، اما در سایر پستانداران چنین نیست. هنگامی که نویسندگان رژیم غذایی موش ها را با اسید لینولئیک تکمیل کردند و یک مهار کننده خاص آنزیم را اضافه کردند، توکسوپلاسما توانست مرحله جنسی چرخه زندگی خود را در روده موش تکمیل کند.

 

براساس CDC، توکسوپلاسما علت اصلی بیماری ناشی از غذا در ایالات متحده است. شایع ترین مسیر عفونت برای انسان مصرف گوشت خام یا پخته نشده آلوده است. بستر گربه، پس از تمیز شدن 24-48، می تواند منبع عفونت توکسوپلاسما باشد. با این حال، گربه ها فقط می توانند یک بار در طول زندگی خود تخمک ها را ریخته و از بین ببرند. به خانمهای باردار توصیه می شود از خوردن گوشت خام یا پخته نشده جلوگیری کنند، همچنین از تمیز کردن بستر گربه پس از 48 ساعت خودداری کنند تا از عفونت توکسوپلاسما جلوگیری شود. توکسوپلاسموز مادرزادی می تواند عواقب بالقوه جدی برای کودک متولد نشده داشته باشد. درک بهتر چرخه زندگی انگل ناشی از این مطالعه ممکن است منجر به تولید واکسن هایی شود که می توانند تولید مثل جنسی توکسوپلاسما یا انتقال توکسوپلاسما در احشام را مهار کنند.

 

 

منبع:

Bruno Martorelli Di Genova, Sarah K. Wilson, J. P. Dubey, Laura J. Knoll. Intestinal delta-6-desaturase activity determines host range for Toxoplasma sexual reproduction. PLOS Biology, 2019; 17 (8): e3000364 DOI: 10.1371/journal.pbio.3000364

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۸/۰۶/۰۵

نظرات  (۱)

سلام.ممنون از مطالب عالی

پاسخ:
سلام لطف دارید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی