گروه لاوزی

برای علاقه مندان به زیست شناسی، سلامت و پزشکی

گروه لاوزی

برای علاقه مندان به زیست شناسی، سلامت و پزشکی


با افزایش تعداد کودکان مبتلا به اوتیسم، نیاز به پیدا کردن آنچه که باعث اختلال می شود بیشتر ضرورت هر روز است. محققان UCF در حال حاضر یک گام نزدیک به نشان دادن ارتباط بین مصرف مواد غذایی زنان باردار و اثرات آن در رشد مغز برداشته اند.

دکتر صالح ناصر، لطیفه عبدلی و معاون تحقیقاتی دانشجویان کارشناسی UCF آسیلا سامسام تغییرات مولکولی را شناسایی کرده اند که سلول های بنیادی عصبی در معرض سطوح بالای اسید قرار می گیرند که معمولا در غذاهای فرآوری شده یافت می شوند. دانشمندان UCF در یک مطالعه منتشر شده در  19 ژانویه 2019 در Scientific Reports، یک مجله Nature، کشف کردند که چگونه سطح بالای پروپیونیک اسید (PPA)، برای افزایش طول عمر مواد غذایی بسته بندی شده و مهار کپک در پنیر و نان پردازش شده، توسعه نورون ها در مغز جنین را کاهش می‌دهد.


دکتر ناصر، که متخصص در تحقیق بیماری های گوارش در دانشکده پزشکی بیوتکنولوژی دانشگاه کالج پزشکی  Burnett است، مطالعه ای را آغاز کرد، که گزارش می داد، کودکان مبتلا به اوتیسم اغلب از مسائل معده مانند سندرم روده تحریک پذیر رنج می برند. او در مورد ارتباط احتمالی بین روده و مغز، و شروع به بررسی اینکه چگونه باکتری های میکروبیوم یا روده، بین افراد مبتلا به اوتیسم و کسانی که شرایط را ندارند، متفاوت است.

"مطالعات نشان داده است که سطح بالاتری از PPA در نمونه مدفوع از کودکان مبتلا به اوتیسم و ​​میکروبیوم روده در کودکان مبتلا به اوتیسم متفاوت است." "من می خواستم بدانم علت اصلی چیست؟"


در آزمایشگاه، دانشمندان متوجه شدند که سلول های بنیادی عصبی به چندین روش به سلول های مغزی آسیب می رسانند. اولا، اسید، اختلال طبیعی بین سلول های مغز را با کاهش تعداد نورون ها و تولید زیاد سلول های گلیال از بین می برد. در حالی که سلولهای گلیال به تولید و محافظت از عملکرد نورون کمک می کنند، بسیاری از سلول های گلیا ارتباط بین نورون ها را مختل می کنند. آنها همچنین باعث التهاب می شوند که در مغز کودکان مبتلا به اوتیسم دیده می شود.


مقدار بیش از حد اسید همچنین مسیرهای کوتاه و آسیب دیده که نورون برای برقراری ارتباط با بقیه بدن استفاده می کند. ترکیبی از نورون های کاهش یافته و مسیرهای آسیب دیده مانع توانایی مغز در برقراری ارتباط می شود و منجر به رفتارهایی که اغلب در کودکان مبتلا به اوتیسم یافت می شود، از جمله رفتارهای تکراری، مسائل مربوط به تحرک و عدم توانایی برقراری ارتباط با دیگران.


نورون ها


مطالعات قبلی ارتباطات بین اوتیسم و ​​عوامل محیطی و ژنتیکی را پیشنهاد کرده اند، اما دکترها ناصر و عبدلی می گویند مطالعه آنها اولین کشف ارتباط مولکولی بین سطوح بالاتری از PPA، تکثیر سلول های گلیال، مدارهای عصبی و اوتیسم است. مطالعه 18 ماهه توسط UCF خود بودجه بود.


PPA به طور طبیعی در روده اتفاق می افتد و تغییرات میکروبیوم مادر در دوران بارداری می تواند باعث افزایش اسید شود. اما دکتر ناصر و عبدلی گفتند خوردن غذاهای بسته  بندی شده حاوی اسید می تواند باعث افزایش PPA در روده زن شود و پس از آن به جنین برسد.


قبل از رسیدن نتایج بالینی باید تحقیقات بیشتری انجام شود. بعدا، تیم تحقیقاتی تلاش خواهد کرد تا یافته های خود را در مدل های موش با بررسی اینکه آیا یک رژیم غذایی با PPA بالا علت ایجاد اوتیسم در موش هایی که به طور ژنتیکی در معرض این بیماری هستند تأیید کنند. هیچ درمانی برای اوتیسم وجود ندارد، که در حدود 1 مورد از 59 کودک تاثیر می گذارد، اما دانشمندان امیدوارند یافته های آنها برای پیشگیری از اختلال، مطالعات بیشتری را ادامه دهد.


دانشمندان UCF به این نتیجه رسیدند: "این تحقیق تنها اولین گام برای درک بهتر اختلال اسپکتروم اوتیسم است." "اما ما اعتماد داریم که در مسیر درست برای کشف علت اوتیسم قرار داریم."

منبع:

Latifa S. Abdelli, Aseela Samsam, Saleh A. Naser. Propionic Acid Induces Gliosis and Neuro-inflammation through Modulation of PTEN/AKT Pathway in Autism Spectrum Disorder. Scientific Reports, 2019; 9 (1) DOI: 10.1038/s41598-019-45348-z


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی