گروه لاوزی

برای علاقه مندان به زیست شناسی، سلامت و پزشکی

گروه لاوزی

برای علاقه مندان به زیست شناسی، سلامت و پزشکی

ایجاد بافت زخم باعث می شود که بهبودی از طریق مچ پیچ خورده پاره شده، زانوی پرشی و سایر آسیب های تاندون روند چالش برانگیز و دردناکی داشته باشد، که اغلب منجر به پارگی های ثانویه تاندون می شود. تحقیقات جدید توسط کارتیه چن مین فن انجام شده و در Nature Cell Biology منتشر شده است که وجود سلولهای بنیادی تاندون را نشان می دهد که به طور بالقوه می توانند برای بهبودی تاندون و حتی جلوگیری از عمل جراحی مورد استفاده قرار گیرند.

 


فن توضیح داد: تاندون ها بافتی هستند که عضلات را به استخوان های ما متصل می کنند. آنها ثبات ما را بهبود می بخشند و انتقال نیرویی را که به ما اجازه می دهد حرکت کنند تسهیل می کنند. اما آنها نیز به ویژه در معرض آسیب و صدمه هستند. "

متأسفانه، هنگامی که تاندون ها آسیب دیدند، به ندرت بهبود می یابند، که می تواند منجر به تحرک محدود شود و نیاز به مدیریت طولانی مدت درد یا حتی جراحی دارد. مقصر اسکارهای فیبری است که ساختار بافت تاندون را مختل می کند.

فن با کار کردن با تایلر هاروی کارنی و سارا فلامنکو، انواع سلول موجود در تاندون پاتلار را که در زیر زانو دیده می شود، از جمله سلولهای بنیادی تاندون نامشخص که قبلاً مشخص نشده بود، کشف کرد.

هاروی، نویسنده اصلی گفت: "از آنجا که آسیب های تاندون به ندرت به طور کامل بهبود می یابد، تصور می شد که سلولهای بنیادی تاندون وجود ندارند." "بسیاری بدون فایده در جستجوی آنها بودند، اما کار ما برای اولین بار آنها را تعریف کرد."
سلولهای بنیادی سلولهای "خالی" هستند که تقریباً با هر نوع بافت مرتبط هستند، که کاملاً از نظر عملکرد خاصی متمایز نشده اند. آنها همچنین می توانند خود را تجدید کنند و استخر ایجاد کنند که انواع سلول های جدید متمایز شده از آن برای پشتیبانی از عملکرد یک بافت خاص تشکیل شود. به عنوان مثال سلولهای بنیادی ماهیچه ای می توانند در سلولهای عضلانی متمایز شوند. اما تاکنون سلولهای بنیادی تاندون ناشناخته بودند.

با کمال تعجب، تحقیقات این تیم نشان داد که هم سلولهای بافت اسکار فیبر و هم سلولهای بنیادی تاندون در همان فضا سرچشمه می گیرند - سلولهای محافظتی که یک تاندون را احاطه کرده اند. علاوه بر این، این سلولهای بنیادی تاندون بخشی از یک سیستم رقابتی با پیش سازهای اسکارهای فیبری هستند، که توضیح می دهد که چرا ترمیم تاندون چنین چالشی است.

این تیم نشان داد که سلولهای بنیادی تاندون و سلولهای پیش ساز بافت اسکار توسط پروتئینی بنام فاکتور رشد مشتق از پلاکت-A تحریک می شوند. هنگامی که سلولهای بنیادی تاندون تغییر می کنند به طوری که آنها به این فاکتور رشد پاسخ نمی دهند، پس از آسیب دیدگی فقط بافت اسکار تشکیل می شود و هیچ سلول تاندونی جدید ایجاد نمی شود.

فن توضیح داد: "سلولهای بنیادی تاندون وجود دارند، اما آنها باید از پیش سازهای بافت اسکار پیروی کنند تا از ایجاد اسکارهای دشوار و فیبری جلوگیری کنند." "پیدا کردن یک روش درمانی برای مسدود کردن سلولهای سازنده اسکار و تقویت سلولهای بنیادی تاندون می تواند یک عامل بازی در هنگام درمان آسیب های تاندون باشد.

این کار توسط مؤسسات ملی بهداشت ایالات متحده پشتیبانی شد.

منبع:
Tyler Harvey, Sara Flamenco, Chen-Ming Fan. A Tppp3 Pdgfra tendon stem cell population contributes to regeneration and reveals a shared role for PDGF signalling in regeneration and fibrosis. Nature Cell Biology, 2019; DOI: 10.1038/s41556-019-0417-z

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۸/۱۰/۱۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی