گروه لاوزی

برای علاقه مندان به زیست شناسی، سلامت و پزشکی

گروه لاوزی

برای علاقه مندان به زیست شناسی، سلامت و پزشکی

نقش یک مولکول واحد در چاقی

پنجشنبه, ۷ شهریور ۱۳۹۸، ۰۶:۵۱ ب.ظ

 

یک مولکول مشتق از کلسترول، به نام 27 هیدروکسی کلسترول (27HC)، در جریان خون شما کمین می کند و باعث افزایش چربی بدن می شود، حتی اگر رژیم غذایی پر از گوشت قرمز و غذای سرخ شده را نخورید. این نوع رژیم، با این حال، سطح 27HC و وزن بدن را افزایش می دهد.

 

استادیار زیست شناسی دانشگاه هویستون، میشیحیسا اومتنی، در مجله Endocrinology گفت: "ما دریافتیم که 27HC به طور مستقیم بر بافت چربی (پیه) سفید تأثیر می گذارد و چربی بدن را افزایش می دهد ، حتی بدون خوردن رژیم غذایی که باعث افزایش چربی بدن می شود." نویسنده اول مقاله، دانشجوی دکترا اروند اصغری، می افزاید: "اما برای افزایش وزن بدن نیاز به کمک رژیم غذایی دارد زیرا باعث افزایش ظرفیت چربی های موجود در بدن می شود."

 

دانشگاه هوستون استادیار زیست شناسی میشیحیسا اومتنی، چپ و دانشجوی دکترای زیست شناسی اروند اصغری در آزمایشگاه.

 

کاربردهای طولانی مدت از این یافته ها می تواند محققان را به سمت درمانی که سطح 27HC را کاهش می دهد هدایت کند، که می تواند منجر به کاهش ظرفیت برای تولید چربی شود. اومتنی که ازمایشگاهش قسمتی از مرکز UH گیرنده ها و سیگنالینگ سلولی است، گفت: "ما امیدواریم که یک روش درمانی جدید برای تعدیل سطح 27HC برای درمان کلسترول و یا بیماریهای با واسطه گیرنده استروژن مانند بیماری های قلبی عروقی، پوکی استخوان، سرطان و بیماری های متابولیکی ایجاد کنیم."

 

پیش از این تحقیق، 27HC به عنوان یک متابولیت کلسترول فراوان شناخته شده بود، و گروه اومتنی اثرات مضر آن بر روی سیستم قلبی و عروقی را گزارش کرده اند، اما تأثیر آن بر چاقی به خوبی مشخص نبود.

 

 

نقش گیرنده های استروژن

 

چاقی یکی از مهمترین عوامل خطرزا در بیماریهای قلبی عروقی در سراسر جهان در مردان و زنان است و استروژن در هر دو جنس نقش دارد. یائسگی در خانمها، با کاهش استروژن همراه است، به نظر می رسد افزایش بافت چربی را تسریع می کند زیرا استروژن در برابر چربی و افزایش وزن بدن محافظت می کند. در مردان، استروژن ها نیز با تبدیل تستوسترون بصورت محلی سنتز می شوند، بنابراین ممکن است در رشد بافت های چربی در مردان نیز نقش مهمی داشته باشند.

 

مولکول 27HC درون جریان خون شما است و چربی بدن شما را افزایش می دهد، حتی اگر رژیم غذایی کلسترول بالا نخورید.

 

اومتنی گفت: "گیرنده های استروژن (ER) اعضای خانواده بزرگ گیرنده هسته ای هستند و در سلولهای چربی حضور دارند." وی ادامه داد: بیمارانی که دارای ER بدون عملکرد هستند چاق هستند و افرادی که ER ندارند چربی را حتی در هنگام خوردن همان مقدار غذا افزایش می دهند، نشان می دهد که ER ایزوفرمی مهم در تنظیم بافت چربی توسط استروژن است. "

 

عملکرد اصلی 27HC در کبد کاهش کلسترول اضافی است. پیش از این، اومتنی کشف کرده بود که 27HC به گیرنده های استروژن متصل می شود و به عنوان مهار کننده عملکرد ER در عروق عمل می کند. معلوم شد که اثرات 27HC خاصیت بافتی دارند، بنابراین 27HC اولین عامل تعدیل کننده گیرنده استروژن انتخابی طبیعی یا SERM است.

 

منبع:

Arvand Asghari, Tomonori Ishikawa, Shiro Hiramitsu, Wan-Ru Lee, Junko Umetani, Linh Bui, Kenneth S Korach, Michihisa Umetani. 27-Hydroxycholesterol Promotes Adiposity and Mimics Adipogenic Diet-induced Inflammatory Signaling. Endocrinology, 2019; DOI: 10.1210/en.2019-00349

 

 

 

 

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۸/۰۶/۰۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی