گروه لاوزی

برای علاقه مندان به زیست شناسی، سلامت و پزشکی

گروه لاوزی

برای علاقه مندان به زیست شناسی، سلامت و پزشکی


داده های موسسه ملی بهداشت (NIH) نشان می دهد که هر سال حدود 50000 نفر در ایالات متحده درمی یابند که بیماری پارکینسون دارند، یک بیماری عصبی که بر عملکرد حرکتی فرد تاثیر می گذارد و آنها را در معرض مشکلات دیگر وابسته به انحطاط عصبی مانند بیماری آلزایمر قرار میدهد.


محققان هنوز دقیقا نمی دانند چه چیزی باعث بیماری پارکینسون می شود، اما آنها عوامل متعددی را شناسایی کرده اند که می تواند فرد را برای توسعه این بیماری سوق دهد.

اینها عبارتند از سن و جنس فرد و برخی از عوامل ژنتیکی. با این حال، هنوز اینکه چه کسی در مراحل زندگی اش در معرض خطر احتمالی ابتلا به بیماری پارکینسون قرار دارد بعنوان یک چالش باقی مانده است.

با این حال، یک تیم از محققان دانشگاه مک گیل در مونترال، کانادا تصمیم گرفت تا یک عامل خاص؛ اختلال خواب به نام اختلال رفتاری خواب REM (RBD)؛ می تواند پیش بینی خوبی از خطر باشد.

این مشکل خواب RBD نامیده می شود، زیرا در فاز REM خواب اتفاق می افتد و بدن فرد به طور موثر فلج می شود. این ناتوانی در حرکت، مانع از انجام حرکات جسمانی از رویایی است که آنها ممکن است تجربه کنند و از این طریق آنها را از آسیب رساندن به خود یا دیگران متوقف می کند.

افراد مبتلا به RBD این فلج را ندارند، به این معنی که آنها در نهایت رویاهای خود را بدون هیچ گونه فکری به پایان می رسانند.

تحقیقات نشان داده است که بسیاری از افراد مبتلا به RBD به بیماری پارکینسون مبتلا می شوند، بنابراین تیم دانشگاه مک گیل تصمیم گرفت تا تشخیص دهد آیا تشخیص RBD می تواند با دقت خطر ابتلا به پارکینسون را پیش بینی کند یا خیر.

نویسنده اصلی، دکتر رون پوستما و همکارانش توضیح می دهند که تشخیص این اختلال خواب پیش بینی کننده خوبی از پارکینسون است، و در آینده می تواند به متخصصان برای شناسایی افراد در معرض خطر و ارائه درمان های تجربی که می تواند موجب تاخیر یا جلوگیری از شروع این وضعیت عصبی شود کمک کند.



اختلال خواب خطر را پیش بینی میکند.


محققان که یافته های اخیر آنها را مجله عصب شناسی Brain چاپ شده، برای ایجاد قدرت ارتباط بین دو شرایط، با 1280 نفر با اختلالات رفتاری خواب REM در 24 مرکز گروه تحقیق بین المللی RBD کار کردند.

آنها عملکرد حرکتی، توانایی های شناختی و توانایی های حسی را برای چندین سال بررسی کردند. پس از یک دوره پیگیری 12 ساله، دریافتند که 73.5 درصد از افرادی که در این مطالعه شرکت کرده بودند، بیماری پارکینسون را تجربه کرده بودند.

علاوه بر این، شرکت کنندگان که در این دوره مشکلات حرکتی را تجربه کرده بودند، در معرض خطر سه برابر ابتلا به بیماری پارکینسون و یا بیماری های مرتبط با آن، مانند جنون با بدن های لِوی، بودند.


همچنین شرکت کنندگان در معرض خطر بالا کسانی بودند که اختلالات شناختی را تجربه و یا شروع به تجربه مشکلات با حس بویایی خود کرده بودند.

این یافته ها حاکی از آن است که حضور RBD در واقع یک پیشگوی قوی در بیماری پارکینسون است. از آنجایی که محققان مطالعه را در مراکز سراسر آمریکای شمالی، اروپا و آسیا انجام دادند، به این معنی است که نتایج به جمعیت های متنوع اعمال می شود.


یک فرم ارزان تر و سریع تر از ارزیابی


بر خلاف روش معمول ارزیابی خطر بیماری پارکینسون، که تصویربرداری انتقال دهنده دوپامین نامیده می شود، ارزیابی فعلی ارزان و آسان است.

تصویربرداری انتقال دهنده دوپامین،  طبق توضیح دکتر پوستما و همکاران، ارزیابی یکپارچگی سیستم دوپامینرژیک است که به طور معمول در پارکینسونیسم و بیماری پارکینسون اتفاق می افتد. با این حال، این آزمون پیچیده و پر هزینه است. در مقابل، ارزیابی فاکتورهای خطر که در حال حاضر در نظر گرفته شده است، سریع و مقرون به صرفه است.

دکتر پوستما می گوید: "ما یک بیماری بسیار خطرناک [بیماری پارکینسون] را در افراد مبتلا به اختلال خواب REM تایید کردیم و پیش بینی های قوی از این پیشرفت را تایید کردیم."


"به عنوان درمان جدید اصلاح کننده بیماری برای [پارکینسون] و بیماری های مرتبط با آن، این بیماران نامزد مناسبی برای آزمایشات عصبی محافظتی هستند."

دکتر رون پوستما


منبع:

Medical News Today


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی