گروه لاوزی

برای علاقه مندان به زیست شناسی، سلامت و پزشکی

گروه لاوزی

برای علاقه مندان به زیست شناسی، سلامت و پزشکی

کروناویروس چیست و چقدر باید نگران آن باشیم؟

دوشنبه, ۷ بهمن ۱۳۹۸، ۰۷:۵۷ ب.ظ

ویروس ایجاد کننده بیماری در ووهان چیست؟


این یک کروناویروس جدید است - یعنی یکی از اعضای خانواده کروناویروس که قبلاً با آن روبرو نشده است. مانند سایر کروناویروس ها، از حیوانات آمده است. بسیاری از کسانی که آلوده شده اند یا در بازار عمده فروشی غذاهای دریایی هوانان در مرکز شهر چین کار می کنند و یا حیوانات زنده و تازه ذبح شده را می فروختند. ویروس های جدید و نگران کننده معمولاً در میزبان حیوانات سرچشمه می گیرند. ابولا و آنفولانزا مثالهایی از این دست هستند.

 

 

کروناویروس هایی دیگر وجود داشته است؟

سندرم تنفسی حاد شدید (سارس) و سندرم تنفسی خاورمیانه (مرس) هر دو در اثر ویروس ناشی از کرونا ویروس ناشی از حیوانات ایجاد می شوند. اگرچه اعتقاد بر این است که مرس از شترها به انسانها منتقل می شود، میزبان اصلی هر دو کرونو ویروس احتمالاً خفاش ها بودند. در سال 2002، سارس تقریباً بدون کنترل در 37 کشور گسترش یافت و باعث وحشت جهانی شد، بیش از 8000 نفر را آلوده کرد و بیش از 750 نفر را کشت. مرس به نظر می رسد به راحتی از انسان به انسان دیگر منتقل نمی شود، اما مرگ و میر بیشتری دارد، و 35٪ از حدود 2500 نفر را کشت. که آلوده شده اند.

علائم ناشی از ویروس ووهان چیست؟

این ویروس باعث ذات الریه می شود. گزارش شده است: افرادی که بیمار شده اند دچار سرفه، تب و مشکلات تنفسی می شوند. در موارد شدید می تواند نارسایی اندام باشد. از آنجا که این پنومونی ویروسی است، آنتی بیوتیک ها فایده ای ندارند. داروهای ضد ویروسی که در برابر آنفولانزا داریم، مؤثر نیست. اگر افراد در بیمارستان بستری شوند، ممکن است از ریه ها و دیگر اعضای بدن و مایعات پشتیبانی شود. بهبودی به قدرت سیستم ایمنی بدن آنها بستگی دارد. بسیاری از کسانی که جان خود را از دست داده اند، شناخته شده است که قبلاً از نظر سلامتی ضعیف بودند.

آیا ویروس از یک شخص به فرد دیگر منتقل می شود؟

کمیسیون بهداشت ملی چین انتقال انسان به انسان را تأیید کرده است. از تاریخ 27 ژانویه، مقامات چین بیش از 2700 مورد و 56 مورد فوت را تصدیق کردند. در هفته گذشته تعداد عفونت های تایید شده بیش از سه برابر شده و مواردی در 13 استان و همچنین شهرداری های پکن، شانگهای، چونگ کینگ و تیانجین مشاهده شده است. این ویروس همچنین در خارج از چین، در هنگ کنگ، ماکائو، ژاپن، نپال، سنگاپور، کره جنوبی، تایوان، تایلند، ایالات متحده و ویتنام تأیید شده است. در حال حاضر هیچ موردی تأیید شده در انگلستان مشاهده نشده است، و 14 نفر آزمایش شده از نظر ویروس منفی بوده اند. تعداد واقعی ویروس می تواند به مراتب بیشتر باشد زیرا ممکن است افرادی با علائم خفیف تشخیص داده نشده باشند. الگوبرداری توسط کارشناسان WHO در امپریال کالج لندن نشان می دهد که ممکن است 100,0000 مورد وجود داشته باشد، با عدم قطعیت بین 30,000 تا 200,000.

 

کارشناسان چقدر نگران هستند؟


ترسهایی وجود دارد که احتمال دارد کروناویروس در طی تعطیلات یک هفته ای سال نو، که از 24 ژانویه آغاز می شود، گسترش یابد، وقتی میلیون ها چینی برای جشن خود به خانه می روند، اما این جشن ها تا حد زیادی لغو شده و ووهان و سایر شهرهای چین در قرنطینه هستند. در حال حاضر، به نظر می رسد افرادی که از نظر سلامتی در وضع نامناسب هستند، بیشترین خطر را دارند، مثل همیشه در مورد آنفولانزا نگرانی اساسی دامنه شدت علائم است - به نظر می رسد برخی از افراد فقط از بیماری خفیف رنج می برند در حالی که برخی دیگر به شدت بیمار می شوند. این امر ایجاد تعداد واقعی آلوده و میزان انتقال بین افراد را دشوارتر می کند. اما مقامات مایل به متوقف کردن شیوع این ویروس هستند و نگران هستند که ویروس از آنچه تاکنون به نظر می رسد قوی تر شود.

اگر سرفه دارید، در کدام مرحله باید به پزشک مراجعه کنید؟

مگر اینکه اخیراً به چین سفر کرده باشید یا با کسی که به ویروس آلوده شده است در تماس باشید، باید هرگونه سرفه یا علائم سرماخوردگی را به صورت عادی درمان کنید. NHS توصیه می کند که به طور کلی نیازی به مراجعه به پزشک برای سرفه نیست، مگر اینکه مداوم باشد یا به علائم دیگری از قبیل درد قفسه سینه، مشکل در تنفس دچار شوید و یا احساس ناخوشایندی داشته باشید.

چرا این از آنفولانزای طبیعی بدتر است؟

ما هنوز نمی دانیم کرونا ویروس جدید چقدر خطرناک است تا زمانی که اطلاعات بیشتری وارد شود. هشتاد و یک مورد از 2،827 مورد گزارش شده به معنای میزان مرگ و میر 3٪ است. با این حال، این به احتمال زیاد فراتر از حد است، زیرا ممکن است جمعیت به مراتب بزرگتر از افراد به این ویروس آلوده شده باشند، اما علائم شدیدی را متحمل نشده اند که در بیمارستان بستری شده اند و بنابراین در داده ها به حساب نیامده اند. برای مقایسه، آنفولانزای فصلی به طور معمول میزان مرگ و میر زیر 1 درصد را دارد و تصور می شود که سالانه در حدود 400,000 مرگ و میر در سطح جهان رخ می دهد. سارس بیش از 10٪ مرگ و میر داشت. یکی دیگر از مهمترین معلومات، که دانشمندان باید در هفته های آینده ایده ای واضح تر دریافت کنند، این است که کرونا ویروس چقدر مسری است. یک تفاوت اساسی در این است که بر خلاف آنفولانزا، واکسنی برای کروناویروس جدید وجود ندارد، به این معنی که محافظت برای اعضای آسیب پذیر جمعیت - افراد سالخورده یا افراد دارای مشکلات تنفسی یا ایمنی موجود - دشوارتر است. در صورت احساس ناخوشایند شستن دست و دوری از افراد مهم است. یک اقدام معقول دریافت واکسن آنفولانزا است که در صورت شیوع آن به اپیدمی گسترده تر، بار خدمات درمانی را کاهش می دهد.

آیا باید وحشت کنیم؟

خیر. گسترش ویروس در خارج از کشور نگران کننده است اما یک پیشرفت غیر منتظره نیست. این احتمال را افزایش می دهد که سازمان بهداشت جهانی شیوع این بیماری را یک اورژانس بهداشت عمومی با نگرانی بین المللی اعلام کند. موضوعات مهم این است که این کرونا ویروس جدید بین افراد تا چه حد قابل انتقال است و چه نسبتی به شدت بیمار می شود و در بیمارستان به پایان می رسد. غالباً ویروس هایی که به راحتی گسترش می یابند، تأثیر ملایمی دارند.
 کارکنان بهداشت و درمان را در معرض خطر قرار می گیرند، اگر به طور غیرمنتظره در معرض کسی باشند که با علائم تنفسی به منطقه آسیب دیده سفر کرده بود. به طور کلی، به نظر می رسد که کروناویروس به شدت به افراد مسن ضربه می زند، و تعداد کمی از این موارد در کودکان مشاهده می شود.

 

منبع:
The guardian

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۸/۱۱/۰۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی