گروه لاوزی

برای علاقه مندان به زیست شناسی، سلامت و پزشکی

گروه لاوزی

برای علاقه مندان به زیست شناسی، سلامت و پزشکی

روز جهانی بدون دخانیات

جمعه, ۱۰ خرداد ۱۳۹۸، ۰۶:۰۹ ب.ظ


تمرکز روز جهانی بدون تنباکو در سال 2019 بر روی "تنباکو و سلامت ریه" است. این کمپین آگاهی را افزایش خواهد داد:

  • تأثیر منفی که تنباکو بر سلامت ریه افراد دارد، از سرطان تا بیماری های تنفسی مزمن،
  • نقش اساسی ریه ها برای سلامتی و رفاه همه مردم.


کمپین نیز به عنوان یک دعوتنامه برای اقدام، حمایت از سیاست های موثر برای کاهش مصرف دخانیات و مشارکت ذینفعان در بخش های مختلف در مبارزه برای کنترل تنباکو است.



چگونه دخانیات سلامت ریه افراد در سراسر جهان را تهدید می کند.

روز جهانی بدون تنباکو بر روی روش های متعدد تمرکز دارد که قرار گرفتن در معرض تنباکو بر سلامت ریه ها در سراسر جهان تاثیر می گذارد.

این شامل:


سرطان ریه. 

سیگار کشیدن سیگار یکی از علل اصلی سرطان ریه است که مسئول بیش از دو سوم مرگ و میرهای سرطان ریه در سراسر جهان است. قرار گرفتن در معرض دود در خانه یا محل کار باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان ریه می شود. ترک سیگار می تواند خطر ابتلا به سرطان ریه را کاهش دهد: پس از 10 سال ترک سیگار، خطر ابتلا به سرطان ریه در سیگاری ها تقریبا نصف میشود.


بیماری مزمن تنفسی.

 سیگار یکی از علل اصلی بیماری مزمن انسدادی ریه است (COPD)، وضعیتی که در آن تشکیل مخاط چرکی در ریه ها موجب سرفه دردناک و مشکلات تنفسی شدید می شود. خطر ابتلا به COPD به ویژه در میان افرادی است که سیگار کشیدن را در سن جوانی شروع می کنند، به این دلیل است که دود تنباکو به طور قابل ملاحظه ای از رشد ریه جلوگیری می کند. تنباکو همچنین آسم را تشدید می کند که فعالیت را محدود می کند و باعث ناتوانی می شود. سابقه مصرف سیگار موثرترین درمان برای کاهش پیشرفت COPD و بهبود علائم آسم است.


در سراسر دوره زندگی.

 نوزادان درون رحم در معرض سموم دود سیگار، از طریق سیگار کشیدن مادران و قرار گرفتن در معرض دود، اغلب کاهش رشد و عملکرد ریه را تجربه می کنند. کودکان جوان در معرض دود در معرض خطر ابتلا و تشدید آسم، پنومونی و برونشیت و عفونت های مکرر تنفسی هستند.


در سراسر جهان، حدود 60،000 کودک قبل از 5 سالگی از عفونت های تنفسی ناشی از دود  می میرند. کسانی که در بزرگسالی زندگی می کنند، همچنان از عواقب سلامت دود رنج می برند، زیرا عفونت های مکرر تنفسی در اوایل کودکی خطر ابتلا به COPD را در بزرگسالی افزایش می دهد.


بیماری سل

Tuberculosis (TB) موجب صدمه به ریه ها و کاهش عملکرد ریه میشود که بیشتر از مصرف دخانیات تشدید می شود. حدود یک چهارم جمعیت جهان سلول TB نهفته دارند و آنها را در معرض خطر ابتلا به بیماری های فعال قرار می دهد. افرادی که سیگار می کشند دو برابر احتمال ابتلا به سل دارند. TB فعال، همراه با آثار مضر بهداشت روان مصرف سیگار کشیدن، به طور قابل توجهی باعث افزایش خطر ناتوانی و مرگ ناشی از نارسایی تنفسی می شود.


آلودگی هوا.

 دود تنباکو یک نوع بسیار خطرناک از آلودگی هوای خانگی است: بیش از 7000 مواد شیمیایی دارد که 69 مورد آن باعث ایجاد سرطان می شود. اگر چه دود ممکن است نامرئی و بی بو باشد، می تواند تا پنج ساعت در هوا بماند، و باعث میشود فرد در معرض خطر ابتلا به سرطان ریه، بیماری های مزمن تنفسی و  کاهش عملکرد ریه قرار گیرد.

 


اهداف کمپین روز بدون دخانیات در 2019


موثرترین اقدام برای بهبود سلامت ریه ها، کاهش مصرف دخانیات و قرار گرفتن در معرض دود است. اما در برخی از کشورها دانش در میان بخش های بزرگی از عموم مردم و به ویژه در میان سیگاری ها در مورد پیامدهای سلامت ریه ها از مصرف دخانیات و قرار گرفتن در معرض دود کم است. علیرغم شواهد قوی درمورد آلودگی تنباکو بر سلامت ریه، پتانسیل کنترل دخانیات برای بهبود سلامت ریه هنوز کم اهمیت است.

کمپین جهانی روز بدون تنباکو در سال 2019 آگاهی را در این موارد افزایش خواهد داد:


  • خطرات ناشی از کشیدن سیگار و قرار گرفتن در معرض دود؛
  • آگاهی از خطرات خاص سیگار کشیدن بر سلامت ریه؛
  • شدت مرگ و بیماری در جهان از بیماری های ریه ناشی از تنباکو، از جمله بیماری های مزمن تنفسی و سرطان ریه؛
  • شواهد در حال ظهور در ارتباط بین مصرف دخانیات و مرگ و میر سل؛
  • پیامدهای در معرض قرار گرفتن دود برای سلامت ریه افراد در گروه های سنی؛
  • اهمیت سلامت ریه برای دستیابی به سلامتی و رفاه عمومی.

اقدامات و معیارهای قابل اجرا که مخاطبان کلیدی، از جمله مردم و دولت ها می توانند برای کاهش خطرات بهداشت ریه توسط تنباکو اقدام کنند.

موضوع جامع تربیتی تنباکو و ریه، پیامدهای دیگری برای سایر فرآیندهای جهانی، مانند تلاش های بین المللی برای کنترل بیماری های غیر مجاز (NCD)، سل و آلودگی هوا برای ارتقای سلامت است. این سرویس به عنوان یک فرصت برای مشارکت ذینفعان در سراسر بخش ها و توانمند ساختن کشورها برای تقویت پیاده سازی اقدامات تایید شده از MPOWER موجود در کنوانسیون WHO برای کنترل دخانیات (WHTC FCTC) است.


فراخوانی برای اقدام


سلامت ریه تنها از طریق فقدان بیماری به دست نیامده و دود تنباکو پیامدهای عمده ای برای سلامت ریه سیگاری ها و غیر سیگاری ها در سراسر جهان دارد.


به منظور دستیابی به هدف توسعه پایدار (SDG) کاهش یک سوم کاهش مرگ و میر ناشی از NCD تا سال 2030، کنترل دخانیات باید اولویتی برای دولت ها و جوامع در سراسر جهان باشد. در حال حاضر، جهان برای رسیدن به این هدف مسیر نیست.


کشورها باید از طریق پیاده سازی کامل FCTC سازمان بهداشت جهانی WHO و با اتخاذ اقدامات MPOWER در بالاترین سطح پیشرفت، که شامل توسعه، اجرا و الزام موثرترین سیاست های مبارزه با دخانیات با هدف کاهش تقاضا برای دخانیات است، پاسخ دهند.


والدین و سایر اعضای جامعه نیز باید اقدامات خود را برای ارتقای سلامت خود و فرزندان خود با حفاظت از آنها از آسیب های ناشی از دخانیات انجام دهند.

 

منبع: 

سازمان بهداشت جهانی


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی