گروه لاوزی

برای علاقه مندان به زیست شناسی، سلامت و پزشکی

گروه لاوزی

برای علاقه مندان به زیست شناسی، سلامت و پزشکی

روز جهانی اهدا خون 2019

جمعه, ۲۴ خرداد ۱۳۹۸، ۰۱:۵۵ ب.ظ


انتقال خون و محصولات خون هر سال زندگی میلیون ها نفر را نجات می دهد. خون و محصولات خون اجزای ضروری در مدیریت مناسب زنان مبتلا به خونریزی مرتبط با حاملگی و زایمان؛ کودکان مبتلا به کم خونی شدید به علت مالاریا و سوء تغذیه؛ بیماران مبتلا به اختلالات خون و مغز استخوان، اختلالات ارثی هموگلوبین و شرایط کمبود ایمنی؛ قربانیان تروما، موارد اضطراری، بلایای طبیعی و حوادث؛ همچنین بیماران تحت درمان های پیشرفته پزشکی و جراحی می باشد. گرچه نیاز به خون و محصولات خون جهانی است، تفاوت قابل توجهی در میزان دسترسی به خون و محصولات خون در داخل و خارج کشور ها وجود دارد. در بسیاری از کشورها خدمات خون با چالش های اضافی برای تولید کافی خون و محصولات خون مواجه هستند و همچنین کیفیت و ایمنی آن را تضمین می کنند.


در ماه مه سال 2005، در طی پنجاه و هشتمین مجمع بهداشت جهانی، وزرای بهداشت از سراسر جهان اعلامیه ای از تعهد و حمایت از داوطلبانه اهدای خون را اعلام کردند. از طریق قطعنامه WHA58.13 روز جهانی اهدا کنندگان خون را به عنوان رویدادی سالانه که هر ساله در 14 ژوئن برگزار می شود، تعیین کردند. در این قطعنامه علاوه بر این، کشورهای عضو را ملزم به اجرای برنامه های خوب سازماندهی شده، همکاری ملی و برنامه های نگهداری خون با نظارت و هماهنگ می کنند. این حمایت مستلزم آن است که دولت ها برای تأمین خدمات با کیفیت بالا و گسترش این خدمات به تامین مالی کافی کمک کنند تا بتواند خون مناسب را برای پاسخگویی به نیازهای بیمار جمع آوری کنند. در سال 2009، متخصصین پزشکی انتقال خون، سیاستگذاران و نمایندگان غیر دولتی 40 کشور، اعلامیه ملبورن را تصویب کردند که هدف آن برای همه کشورها برای به دست آوردن تمام منابع خون خود از اهدا کنندگان داوطلبانه بدون هزینه تا سال 2020 است.

این رویداد به منظور تشکر از داوطلبانی است که بدون دریافت هزینه خون اهدا می کنند، برای اهدای نجات زندگی با خون خود و همچنین افزایش آگاهی از نیاز به اهدای خون به طور منظم برای اطمینان از اینکه همه افراد و جوامع دسترسی مقرون به صرفه و به موقع تامین امنیت کیفیت خون و محصولات خونی به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از پوشش بهداشت جهانی و یک جزء کلیدی از سیستم های بهداشتی موثر دارند.


تمرکز کمپین امسال


موضوع کمپین سال جاری، اهدا خون و دسترسی جهانی به انتقال خون امن است، به عنوان بخشی از دستیابی به پوشش بهداشت جهانی. ما شعار "خون امن برای همه" را برای بالا بردن آگاهی از نیاز جهانی به خون ایمن در دریافت مراقبت های بهداشتی و نقش های حیاتی که اهدای کمک های داوطلبانه در دستیابی به هدف پوشش سلامت جهانی انجام می شود، توسعه داده ایم. 

این موضوع به شدت مردم را در سراسر جهان برای تبدیل شدن به اهدا کنندگان خون منظم تشویق می کند. اقداماتی که برای ایجاد یک پایگاه قوی از منابع خون پایدار ملی که برای پاسخگویی به نیازهای همه بیماران نیاز به انتقال خون کافی است.


روز و موضوع نیز برای همه دولت ها، مقامات بهداشت ملی و خدمات خون ملی برای تامین منابع کافی و ایجاد سیستم ها و زیرساخت ها برای افزایش جمع آوری خون از اهداکنندگان خون داوطلبانه و دائمی بدون هزینه کمک می کند؛ برای ارائه مراقبت از اهدا کننده؛ برای ترویج و اجرای مناسب بالینی استفاده از خون و ایجاد سیستم های نظارت و مراقبت بر کل زنجیره انتقال خون.



اهداف کمپین سال جاری عبارتند از:

  • برای جشن و تشکر از افرادی که خون اهدا می کنند و تشویق کسانی که هنوز خون اهدا نکرده اند برای شروع.
  • برای برجسته کردن نیاز به خون اهدا شده در طول سال، برای حفظ منابع مناسب و دستیابی به دسترسی جهانی و به موقع به انتقال خون ایمن؛
  • توجه به سلامت اهداکنندگان و کیفیت مراقبت اهدا به عنوان عوامل حیاتی در تدوین تعهد دهنده و تمایل به اهداء به طور منظم.
  • برای نشان دادن نیاز به دسترسی جهانی به انتقال خون امن و ارائه حمایت در نقش آن در ارائه مراقبت های بهداشتی موثر و در دستیابی به هدف پوشش بهداشت جهانی؛
  • برای بسیج حمایت در سطح ملی، منطقه ای و جهانی در میان دولت ها و شرکای توسعه برای سرمایه گذاری، تقویت و حفظ برنامه های ملی خون.
میزبان رویدادهای جهانی اهدا خون در سال 2019 

کشور میزبان برای روز جهانی اهدا خون در سال 2019، رواندا است. رویداد جهانی در تاریخ 14 ژوئن 2019 در کیگالی، رواندا برگزار خواهد شد.

منبع:
سازمان بهداشت جهانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی